Muda-Muda Sudah Banyak Hutang

“Apa yang menyebabkan saya berhutang terlalu banyak satu ketika dahulu? Siap berhutang dengan Ah Long lagi. Masalah saya adalah saya tidak tahu cari duit, saya pandai pinjam je. Tu masalah saya. Instead of hanya pandai pinjam duit dan cuba buat hutang, saya belajar untuk fikir macam mana nak buat duit dan nak bayar hutang.” “So, […]

Duit, Duit… Di Mana Kau Duit…?

Ramai usahawan yang kami jumpa mengadu mereka tak ada asas perakaunan. Malah mereka langsung tak ada idea bagaimana yang dikatakan seseorang usahawan itu sepatutnya mahir menguruskan kewangan perniagaan syarikat mereka dengan betul. Oleh kerana mereka tak ada ilmu dan tak ada idea, maka jalan singkat yang dilakukan adalah dengan tak peduli perjalanan keluar dan masuk […]

Sebelum Tetapkan Harga Produk Atau Servis, Kena Tahu Pasal TPM

Buat bisnes tak kiralah apa jenis produk dan perkhidmatan pun anda kena faham satu perkataan ni iaitu MARGIN. Apa margin ni? Ada orang cakap yang margin ni macam mark up harga, tapi bahasa mudah yang senang untuk semua orang faham margin adalah UNTUNG atau secara spesifiknya adalah UNTUNG KASAR. Apa saja produk dan perkhidmatan yang ditawarkan untung kasarnya mestilah setinggi atau semaksimum yang boleh. Tak boleh ada mentaliti nak untung […]

Pendapatan Isi Rumah RM2,208 Ke Bawah Kira Miskin

Tahukah anda, mengikut pengiraan Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) yang baharu mendapati PGK nasional 2019 ialah RM2,208 – berada dalam kelompok 10% terbawah isi rumah di negara. Sesebuah isi rumah dikategorikan sebagai miskin mutlak jika pendapatan keseluruhan isi rumahnya berada di bawah paras nilai PGK ini. Mengikut Laporan Pendapatan Isi Rumah dan Kemudahan Asas (HIS) 2019 […]

Moratorium, Simpanan dan Anda

Rakyat Malaysia sebelum ini telah mendapat kelonggaran Kerajaan dengan perlaksanaan moratorium atau penangguhan bayaran pinjaman secara automatik, bermula 1 April hingga 30 September 2020. Nilai moratorium berjumlah RM89.6 bilion dengan RM31.4 bilion beri manfaat kepada bisnes manakala RM58.2 bilion beri manfaat kepada individu dari 1 April hingga 11 September 2020. Malaysia ialah satu-satunya negara yang […]

50% Ahli KWSP Habis Simpanan Dalam 5 Tahun?

Bimbang, risau dan takut dengan keadaan ini? Ya, inilah realitinya persediaan untuk persaraan agak menyedihkan dengan perbelanjaan hidup yang meningkat dan ditambah keadaan ekonomi yang terjejas membuatkan ramai orang hilang pekerjaan dan terkesan. Mengikut Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Alizakri Alias, 71% daripada 7.63 juta ahli aktif didapati mempunyai simpanan kurang RM50,000 yang bermakna mereka akan […]

Jangan Berniaga Rugi dan Buang Masa. Jadilah Business Owner Yang Bijak

Dalam samar-samar gelap cahaya lampu jalan di waktu Subuh dah kelihatan Pak Abu (bukan nama sebenar) terbongkok-bongok membuka kunci shutter kedainya. Seorang diri dia gigih nak pastikan kedainya dibuka awal setiap hari. Begitulah rutin setiap hari Pak Abu dan isteri selepas balik dari pasar membeli barang-barang untuk memasak, sementara tunggu staf sampai mereka susun-susun dulu […]

Untung Bisnes Tak Banyak Seperti Disangka, Di Mana Silapnya?

9 per 10 usahawan yang baru nak mulakan perniagaan akan menemui kegagalan. Puncanya? Nak senaraikan sangat banyak…tapi punca utama adalah berbalik pada tahap ‘kesihatan’ bisnes tu sendiri iaitu DUIT. Dalam kajian lain pula menunjukkan bahawa 29% peratus usahawan startup gagal dalam bisnes sebab kekurangan modal manakala 18% peratus lagi gagal kerana mempunyai masalah tentang harga […]

Nak Berhutang Untuk Bisnes? STOP! Baca Ni Dulu…

Bergelar usahawan ni sebenarnya risiko untuk terdedah kepada hutang sepanjang proses perniagaan adalah sangat tinggi. Usahawan juga lebih cenderung berhutang dengan pihak bank untuk mengembangkan lagi perniagaan mereka. Dalam kes macam ni, hutang dijadikan sebagai medium untuk menghasilkan lebih kekayaan dan sekaligus usahawan yang meminjam akan mempunyai modal yang mencukupi untuk besarkan lagi perniagaan mereka. […]

No Cash, No Business!! Siapa Silent Killer Dalam Bisnes Anda?

82% peratus bisnes di Malaysia tutup hanya disebabkan masalah cashflow. Lebih parah, ramai usahawan hanya akan mula sedar apabila mereka diisytihar bankrap setelah tidak ada duit lagi untuk tanggung kelangsungan hidup bisnes mereka. Sepanjang bulan Januari – November 2018 sahaja, sebanyak 2,014,291 perniagaan telah ditamatkan operasi mereka. – Sumber: Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM). Sebab apa? […]