Tak Ada Duit? Buat Apa Nak Pening…Guna 6 Cara Ini Untuk Mulakan Bisnes

Ramai orang nak mula buat bisnes sebab mereka tahu dengan berniaga akan dapat membantu tingkatkan tahap kewangan dan ubah kehidupan masing-masing. Namun, hasrat ramai orang terbantut apabila mereka terpaksa kuburkan impian mereka untuk berniaga disebabkan alasan yang nak mulakan perniagaan ini memerlukan modal yang besar. Ramai yang percaya walaupun sekecil mana perniagaan tu, tetap memerlukan […]

Gali Lubang Tutup Lubang – Buat Bisnes Tapi Penuh Hutang!

“Kenapa bisnes saya buat duit, tapi semua duit tu terpaksa dihabiskan hanya untuk bayar hutang je…saya dah letih berniaga. Hidup saya buat bisnes hanya semata-mata nak cover dan bayar hutang je. Tapi malangnya makin lama makin bertambah banyak hutang lain.” “Setiap bulan bila check balance duit bisnes, rasa sakit hati sangat. Semua duit yang ada […]

Ketahui 5 Cara Jaga Kewangan Yang Melimpah Ruah Ketika Bisnes Dah Semakin Maju

Ramai yang akan mula ‘kalut’ sekiranya kewangan mereka melimpah ketika bisnes dah semakin maju. Malah ada yang ‘cuak’. Bisnes dah semakin maju tapi tak tahu nak jaga kewangan. Adakah wang yang ada digunakan di tempat yang betul dan tepat? Bagaimana pulak nak menjaga kewangan yang dah melimpah ni? Pengurusan wang yang berkesan adalah faktor penting […]

Lonjakan Sales Jutaan Ringgit – Pening Kepala Pulak Nak Handle

Seorang peniaga mestilah mempunyai matlamat, kenapa hendak mulakan bisnes? Ini kerana tiada orang yang berniaga hanya untuk suka-suka sahaja, yang tidak kisah akan keuntungan atau kerugian. Apabila anda ingin mulakan perniagaan ianya adalah sangat mudah, bak seperti kata Dr Azizan Osman mulakan apa yang ada di tangan kita. Ramai anak didik beliau bejaya berniaga dengan […]

Elak Cukai – Ibarat Keluar Mulut Harimau Masuk Mulut Buaya

Negara mana yang anda tinggal pun, cukai akan dikenakan untuk membantu pendapatan kerajaan. Cukai pendapatan di Malaysia sebenarnya berstrukturkan sistem progresif. Ini bermakna, pendapatan yang melebihi angka tertentu dikenakan cukai pada kadar yang lebih tinggi. Pernah kecoh jugak satu masa dengan kes di mana ramai selebriti tidak membayar cukai pendapatan mereka. Ya walaupun mereka memperoleh […]

Petua Pengurusan Kewangan Bisnes Kecil Dengan Mudah

“Bisnes kecil-kecilan je, saya pun tiada kemahiran dalam bab pengurusan kewangan terutama yang melibatkan perakaunan ni.. apa yang saya perlu buat? Kalau saya tak uruskan kewangan dengan betul, mesti ada kesan buruk pada perniagaan saya nanti.” Ini antara soalan yang biasanya akan ditanyakan pada kami terutamanya usahawan-usahawan kecil dan yang baru mulakan perniagaan. Jawapan yang […]