6 Tips Untuk Tingkatkan Kemahiran Kepimpinan

Kemahiran kepimpinan memainkan peranan besar dalam perkembangan kerjaya seseorang. Untuk menjadi pemimpin yang berkualiti dan membantu memajukan kerjaya anda, anda juga memerlukan kemahiran insaniah, seperti kemampuan untuk menjadi pendengar dan mampu berkomunikasi dengan baik.

Terdapat beberapa kemahiran kepemimpinan teras yang dianggap sebagai ciri penting untuk membantu anda menjadi pemimpin yang lebih baik.

Sama ada mengambil inisiatif, mengembangkan kemahiran berfikir secara kritis, atau belajar bagaimana memotivasi dan memperkasakan orang di sekitar anda.

Anda mesti sentiasa mencabar diri anda untuk meningkatkan kemampuan kepemimpinan anda. Berikut adalah 9 tips untuk tingkatkan kemahiran kepimpinan yang boleh dilakukan untuk menjadi pemimpin yang lebih berkualiti.

1. Berfikir Secara Kritis

Kemahiran Kepimpinan

Anda perlu menjadi seorang pemimpin yang mempunyai daya berfikir yang kritis. Seiring dengan kepelbagaian industri dan perniagaan bak cendawan tumbuh selepas hujan, anda perlu memikirkan segala kemungkinan yang bakal berlaku.

Persaingan yang berada di luar sana sentiasa laju untuk bersaing dan kekal di dalam industri, begitu juga anda.

Dengan adanya kemahiran berfikir secara kritis, anda mampu menyediakan banyak perancangan untuk masa hadapan dan mampu menyelesaikan masalah dengan pelbagai kaedah.

Anda juga akan menyedari banyak peluang serta potensi dan memanfaatkannya untuk memberi keuntungan kepada syarikat dan pekerja.

Dengan kata lain, bersikap proaktif. Jangan tunggu sesuatu perkara berlaku secara tiba-tiba. Sebaliknya, jangkakan mereka dan bantulah pasukan bersedia sekiranya berlaku sesuatu yang tidak kena.

Sebagai seorang pemimpin, jika pekerja anda membawa masalah kepada organisasi, bantulah mereka menyelesaikannya dan cari sebab kenapa masalah itu timbul.

 Buat langkah pencegahan untuk memastikannya tidak memberi kesan negatif kepada pekerja, syarikat, dan pelanggan.

2. Mengambil Inisiatif

Sebagai seorang pemimpin, anda perlu sentiasa mengambil inisiatif untuk membawa perubahan dan peningkatan kepada organisasi anda.

Itulah sebabnya penting menjadi sukarelawan untuk memikul lebih banyak tanggungjawab semasa berada di atas. Fokus pada kecekapan yang anda miliki dan perbanyakkan belajar perkara di luar bidang pengetahuan utama anda.

Jangan leka. Keluar dari zon selesa dan cabar diri anda untuk meningkat lebih banyak pengetahuan dan pengalaman.

Ingat, semakin banyak kerja yang anda lakukan, semakin banyak perkara yang anda boleh belajar.

Dengan mempelajari lebih banyak perkara dan memikul lebih banyak tanggungjawab akhirnya akan membantu anda menjalankan tugas dan peranan pemimpin di tempat kerja anda dengan baik.

Selain itu, orang lain akan lebih mudah menerima anda sebagai pemimpin kerana anda berani untuk mengambil inisiatif, sentiasa belajar dan menggunakan pengetahuan yang baru untuk membuat penambahbaikan.

3. Mendengar dengan Baik

Kemahiran komunikasi sangat penting untuk menjadi pemimpin yang efektif, sama ada tampil di hadapan pasukan, membuat dan menulis strategi perniagaan, atau berkomunikasi dengan pekerja dan pelanggan.

Salah satu kemahiran komunikasi yang paling penting bagi pemimpin ialah mendengar.

Tanpa kemahiran mendengar, anda tidak dapat mendapatkan maklum balas daripada orang lain dan memahami apa yang disukai ahli pasukan mengenai projek yang mereka jalankan.

Sering kali pengurus dan pemimpin akan mengupah orang yang pakar dalam tugas atau kepakaran tertentu. Mendengar perihal pasukan akan membantu anda memahami apa yang mereka boleh dan tidak boleh lakukan.

Adakan perbincangan secara peribadi antara anda setiap pekerja jika perlu, untuk menyuarakan sebarang masalah sehingga anda dapat terus maju dengan semua orang seiring dengan matlamat yang sama.

Maklum balas adalah kuncinya.

Untuk mendengar dengan berkesan, anda perlu menjaga eye contact, mengelakkan sebarang gangguan dan bertindak balas dengan tepat.

Perlu diingatkan bahawa komunikasi bukan hanya mengenai lisan. Berhati-hati dengan bahasa badan dan gerak isyarat untuk menentukan supaya tidak berlaku sebarang salah faham.

4. Memotivasikan Orang Lain

Pemimpin sejati harus mempengaruhi orang secara positif.

Apabila pekerja atau rakan sekerja hilang semangat atau minat mereka, seorang pemimpin sejati dapat memberi tenaga dan memotivasi mereka.

Bagaimana pemimpin memotivasi orang?

Pertama, mereka tahu apa yang orang perlukan dan mahukan. Sebagai contoh, jika seorang pekerja kehilangan motivasi kerana mereka menganggap kerja keras mereka tidak dikenali, seorang pemimpin yang baik akan bercakap dengan orang itu dan memberikan pengiktirafan yang wajar.

Kadang-kadang, orang kehilangan motivasi kerana mereka menghadapi kesukaran. Bosan melakukan tugas berulang yang sama atau kecewa mereka tidak diminta untuk terlibat.

Pemimpin yang baik harus mencari ahli pasukan untuk melihat apa yang mereka lakukan, mendengar dengan penuh perhatian, dan memberi mereka kekuatan untuk lebih terlibat dalam proses tersebut.

Mewujudkan persekitaran kerja yang positif juga merupakan faktor pendorong utama.

Menetapkan ganjaran yang bakal diterima jika pekerja dapat capai penanda aras yang ditetapkan dengan hadiah kecil agar mereka tahu bahawa mereka dihargai.

Menetapkan ganjaran positif untuk mencapai penanda aras, seperti sasaran pelanggan baru mingguan atau beri hadiah kepada mereka dengan makan tengah hari Jumaat atau snek dan makanan ringan untuk membantu orang menyahmampatan dan mengetahui bahawa mereka dihargai.

5. Disiplin

Disiplin merupakan satu perkara yang amat penting. Pemimpin dan pekerja perlu berdisiplin untuk mencapai ‘goal’.

Walaupun anda mempunyai visi , misi, matlamat dan idea yang baik, ia tidak berguna jika tiadanya disiplin. Sekiranya anda ingin melaksanakan segala matlamat dengan berkesan, anda memerlukan disiplin.

Sebagai contoh, katakan anda dan pasukan anda ingin membuat rancangan perniagaan untuk menarik pelabur. Anda mempunyai banyak idea untuk rancangan perniagaan, tetapi tidak ada disiplin untuk memastikan segala idea berjalan dengan lancar. Ketika tiba masanya untuk mengemukakan proposal, anda tidak dapat menyampaikan objektif anda dengan tepat kepada para pelabur. Hasilnya, para pelabur menolak cadangan anda.

Untuk menjadi pemimpin yang baik, anda perlu berdisiplin dan memastikan orang lain dalam pasukan anda berdisiplin.

6. Pembelajaran Berterusan

Kita tak pandai semua benda sebab itu kita kena belajar dengan orang yang lebih pandai dari kita.” – Datuk Wira dr Azizan Osman

Apabila sesuatu berubah dengan cepat, penting untuk sentiasa belajar dan mencabar diri sendiri.

Kaji pemimpin lain dan kualiti, tingkah laku dan cara mereka berkomunikasi.

Anda tidak perlu meniru gaya peimpin lain. Tetapi, terapkan segala nilai dan beberapa sikap mereka ke dalam diri anda. Belajar dan contohi mereka yang telah berjaya.

Menjadi seorang pemimpin bukanlah satu tugasan yang mudah. Tanggungjawab yang dipikul perlu dilaksanakan dengan baik agar dapat memberikan nilai kepada diri, syarikat, organisasi serta masyarakat di luar sana.

Semoga dengan perkongsian pada kali ini dapat memberikan gambaran yang jelas untuk menambah baik kemahiran kepimpinan anda. Dengan kualiti kepimpinan yang berkesan, anda mampu bina bisnes berjaya anda dengan sempurna.

Untuk mendapatkan lebih banyak perkongsian ilmu dan formula perniagaan yang terbukti berkesan, layari www.binabisnesberjaya.com

Terima kasih kerana dapat luangkan masa anda untuk membaca artikel ini. Semoga artikel “6 Tips Untuk Tingkatkan Kemahiran Kepimpinan” ini sedikit sebanyak dapat memberikan manfaat kepada anda.

Sila kongsikan soalan atau ‘learning points’, apa yang anda dapat pelajari dari artikel ini dalam ruangan komen di bawah. ⬇️



Leave a Reply