6 Kualiti Yang Perlu Ada Pada Seorang Pemimpin

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Banyak kualiti pemimpin dalam kitaran sejarah yang boleh dijadikan contoh untuk anda semua di luar sana.

Namun, ada juga pemimpin yang menggunakan taktik yang salah ketika memimpin organisasinya. Jadi, anda perlu lebih berhati-hati dalam menilai seseorang pemimpin untuk dijadikan tauladan.

Apa yang menariknya, terdapat beberapa ciri atau kualiti yang perlu ada pada seorang pemimpin, yang menjadikan seseorang pemimpin itu dihormati dan disenangi ramai.

Berita baiknya ialah setiap ciri dan sifat kepemimpinan ini dapat dipelajari melalui latihan dan perkara yang dilakukan berulang kali.

Apa yang Menjadikan Pemimpin yang Baik Hebat?

Pemimpin hebat menemukan keseimbangan antara pandangan perniagaan, prestasi, dan watak. Mereka mempunyai visi, keberanian, integriti, kerendahan hati dan fokus bersama dengan kemampuan merancang strategi dan menjadi pemangkin kerjasama di antara pasukan mereka.

Berikut adalah tujuh kualiti pemimpin dan eksekutif yang paling dikenali:

1. Visi

Usahawan yang berjaya bukan sahaja ada VISION yang besar, tetapi ada LEADERSHIP yang efektif.” – Datuk Wira Dr Azizan Osman.

Pemimpin yang hebat mempunyai visi. Mereka dapat melihat masa depankumpulan atau organisasi mereka.

Mereka mempunyai idea yang jelas dan menarik tentang tujuan mereka melakukan apa jua, apa yang ingin mereka capai dan cemerlang dalam perancangan strategik.

Kualiti ini membezakan mereka dengan pengurus.

Mempunyai visi yang jelas mengubah individu menjadi jenis orang yang istimewa. Kualiti visi ini mengubah “pengurus transaksional” menjadi “pemimpin transformasional.”

Walaupun seorang pengurus menyelesaikan tugasnya, pemimpin yang hebat memanfaatkan emosi pekerjanya.

2. Keberanian

Orang yang berjaya berani memulakan langkah untuk mencapai impian, tetapi masih ramai lagi orang yang tidak berani untuk memulakan langkah mereka.” – Datuk Wira Dr Azizan Osman

Salah satu sifat pemimpin yang baik adalah mereka mempunyai keberanian.

Mempunyai kualiti keberanian bermaksud bahawa anda bersedia mengambil risiko dalam mencapai matlamat anda tanpa jaminan kejayaan.

Kerana tidak ada kepastian dalam kehidupan atau perniagaan, setiap komitmen yang anda buat dan setiap tindakan yang anda lakukan mampu menimbulkan risiko.

Di antara tujuh sifat kepemimpinan, keberanian adalah sifat paling dikenali yang perlu ada pada seorang pemimpin.

3. Berintegriti

Kualiti Yang Perlu Ada Pada Seorang Pemimpin

Dengan integriti, anda tidak perlu takut kerana anda tidak perlu menyembunyikan apa pun. Dengan adanya integriti, anda akan melakukan perkara yang betul.

Ramai orang di luar sana bersetuju tentang pentingnya kejujuran dalam semua perkara yang akan dilakukan. Baik secara dalaman ataupun luaran.

Inti kepada integriti adalah kebenaran.

Kebenaran adalah kualiti asas kepercayaan yang diperlukan untuk kejayaan perniagaan apa pun.

4. Merendah diri / berhati baik

Pemimpin yang hebat adalah mereka yang kuat dan tegas tetapi juga

Merendah diri dan memiliki hati yang baik tidak bermaksud anda lemah atau tidak yakin pada diri sendiri.

Sebenrnya, mereka mempunyai keyakinan diri dan kesedaran diri untuk mengenali nilai orang lain tanpa rasa terancam.

Ini adalah salah satu sifat pemimpin yang baik kerana ia memerlukan seseorang pemimpin itu untuk turunkan egonya.

Ini bermaksud, anda bersedia untuk mengakui bahawa anda mungkin salah. Anda menyedari bahawa anda mungkin tidak mempunyai semua jawapan.

Dengan sikap ini, anda boleh mengharmonikan lagi hubungan anda dengan pekerja melalui perbincangan dan pertukaran pendapat.

5. Perancangan Strategik

Jauh kita berjalan, luas pengalaman. Tapi, tanpa peta dan perancangan yang betul, kita akan sesat jalan. Silap-silap, kita langsung tidak sampai ke destinasi pilihan.” – Datuk Wira Dr Azizan Osman.

Pemimpin perlu cemerlang dalam perancangan strategi. Ini satu lagi kekuatan dalam kepimpinan yang amat penting.

Mereka memiliki kemampuan untuk melihat ke depan, untuk menjangka dengan tepat tentang perubahan industri dan pasaran mengikut peredaran masa.

Pemimpin yang ahir tentang perancangan strategi mempunyai kemampuan untuk menjangka trend jauh lebih awal daripada pesaingnya.

Mereka terus memikirkan, “Berdasarkan apa yang terjadi hari ini, ke manakah pasaran akan pergi? Di manakah kemungkinannya dalam tiga bulan, enam bulan, satu tahun, dan dua tahun? ” Mereka melakukan ini melalui perancangan strategi yang teliti.

Kerana daya saing yang meningkat, hanya pemimpin dan organisasi yang dapat menjangka pasaran masa depan dengan tepat yang dapat bertahan.

Hanya pemimpin yang berpandangan jauh yang dapat memperoleh “kelebihan untuk berada di depan.”

6. Fokus

Bila anda mula fokus, anda akan mula nampak banyak perkara. Apa yag anda fokus, sama ada positif atau negatif, ia akan mempengaruhi result anda.” – Datuk Wira Dr Azizan Osman.

Pemimpin sentiasa memberi tumpuan kepada keperluan syarikat dan keadaan. Pemimpin memberi tumpuan kepada hasil, pada apa yang mesti dicapai oleh mereka sendiri, oleh orang lain, dan oleh syarikat.

 Pemimpin yang hebat menumpukan pada kekuatan, pada diri dan orang lain.

Mereka menumpukan pada kekuatan organisasi, pada perkara-perkara yang dilakukan oleh syarikat berada dalam keadaan terbaik dalam memenuhi permintaan pelanggan di pasaran yang kompetitif.

Gunakan keupayaan anda sebagai pemimpin untuk memastikan semua pekerja fokus terhadap penggunaan masa. Masa mereka perlu digunakan dengan baik, ia amat berharga dan penting untuk memastikan prestasi syarikat kekal cemerlang.

Adakah anda ada ciri-ciri tersebut?

Sebagai seorang pemimpin lebih-lebih lagi di dalam sektor perniagaan, sangat penting untuk anda melengkapkan diri dengan ilmu kepimpinan.

Dengan adanya ilmu yang betul, anda dapat membeimbing pekerja dan organisasi anda dengan baik agar matlamat dapat dicapai dengan mudah dan pantas.

Semoga dengan perkongsian kami tentang kualiti yang perlu ada pada seorang pemimpin ini dapat membantu anda di luar sana menambahbaik nilai kepimpinan anda. Untuk mendapatkan ilmu dan formula perniagaan yang terbukti berkesan, layari www.binabisnesberjaya.com sekarang juga. 

Kongsi artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

7 Tips Hasilkan eBook

7 Tips Hasilkan eBook

Mesti anda tertanya-tanya apabila anda buka Blog atau page seseorang di laman web, akan keluar ‘pop up’ yang meminta anda mengisi maklumat seperti nama dan

9 Kesilapan Berniaga Di Media Sosial

9 Kesilapan Berniaga Di Media Sosial

Seronok berniaga secara online? Senang dan mudah untuk dilakukan terutama bagi mereka yang baru berniaga. Tapi tahukah anda ada beberapa kesilapan yang selalu peniaga lakukan