7 Tips Pemasaran untuk Perniagaan Kecil Anda

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Usahawan menghabiskan banyak masa dan usaha untuk membina produk dan perkhidmatan mereka.

Dari proses itu sahaja, mereka sudah boleh mula menarik beberapa pelanggan kecil secara organic. Tetapi pemasaran yang sebenar dapat membantu mereka meningkatkan skala.

Pemasaran untuk Perniagaan Kecil

Bagi mereka yang baru bermula dan peniaga perniagaan kecil, pertanyaan ini sering diajukan,

“Apa yang perlu saya lakukan untuk mula?”

Sudah jelas anda memerlukan asas seperti logo, laman web di mana pelanggan dapat mengetahui lebih lanjut mengenai tawaran anda, e-mel dan nombor telefon di mana pelanggan dapat menghubungi anda.

Tetapi bagaimana anda mulakan rancangan pemasaran dan bagaimana anda mula menjangkau pelanggan baru bagi perniagaan kecil anda?

Berikut adalah beberapa tips Pemasaran untuk Perniagaan Kecil yang boleh kami kongsikan untuk anda:

1. Penyelidikan pasaran dan pilih khalayak sasaran.

Inilah langkah pertama yang paling penting. Kembangkan asas yang kukuh dengan membuat penyelidikan pasaran dan pilih khalayak sasaran untuk jenama dan produk anda.

Mengetahui kesesuaian produk serta pasaran sangat penting untuk syarikat permulaan, kebanyakan perniagaan yang gagal adalah kerana mereka tidak mempunyai target sasaran pelanggan yang tersendiri.

Di samping itu, tinjauan menyeluruh melalui ‘give away’ atau contest dapat membantu anda menentukan perbezaan dan kelemahan yang dapat anda atasi terlebih dahulu. Melalui kaedah ini, anda dapat lihat siapa golongan yang berminat dengan produk anda.

Anda juga perlu menyelami pelanggan secara mendalam, termasuk pemeriksaan terhadap segmen yang berlainan dan nilai relatifnya kepada anda.

Selain itu, anda dapat membuat keputusan dengan dapat mengenal pasti keperluan yang perlu anda sediakan dan masalah yang perlu anda selesaikan berkenaan perniagaan anda. Dengan adanya sasaran ini, anda dapat mengenalpasti banyak perkara untuk kebaikan anda dan perniagaan.

2. Tentukan pasaran sasaran yang jelas dan fokus untuk melayani mereka dengan baik.

Berdasarkan kajian anda, tentukan siapa sasaran pelanggan dengan lebih teliti. Jika anda betul-betul sudah jelas dengan sasaran pelanggan yang betul-betul berminat dengan produk yang anda keluarkan, anda perlu fokus untuk melayani mereka dengan baik.

Ini tidak bermaksud anda tidak perlu berikan perhatian pada sasaran pelanggan yang lain, mereka tetap boleh menjadi pelanggan anda. Tetapi anda perlu tahu siapa yang akan belanjakan duit dengan lebih cepat atau lambat. Utamakan yang lebih utama.

Jika anda memberi perhatian dan usaha kepada pelanggan ini dan memastikan mereka dapat manfaat terbaik dari produk anda, itu akan memberikan nilai yang tinggi buat perniagaan anda. Tidak mustahil mereka akan  repeat order dan marketing mouth-to-mouth akan berlaku secara sendiri.

Dengan itu, anda dapat merancang idea pemasaran dengan lebih baik dan tidak membuang masa untuk meyakinkan pelanggan yang belum tentu akan jadi pelanggan anda.

3. Reka jenama yang mewakili kehebatan syarikat anda.

Jenama lebih daripada sekadar nama atau logo. Ini adalah bagaimana syarikat anda dilihat oleh orang lain.

Contohnya seperti Starbuck dan Adidas. Pelanggan meletakkan expectation yang tinggi terhadap mereka kerana mereka memasarkan kualiti syarikat mereka kepada khalayak. Orang tahu tahap kualiti serta manfaat yang mereka akan dapat dari jenama tersebut. Dan sudah tentu, pelanggan akan berpuas hati.

Untuk menonjol, kembangkan sudut pandang yang jelas dan memberi inspirasi kepada perasaan pelanggan anda, mendorong mereka untuk berinteraksi dengan anda berulang kali.

Anda perlu bermain dengan perasaan khalayak di luar sana agar mereka dapat lihat kehebatan syarikat anda yang tersendiri. Tidak kisah dari sektor makanan, fesyen, automobil atau lain-lain lagi.

4. Tentukan matlamat anda dan tentukan bajet anda.

Sukar untuk memutuskan berapa banyak yang akan dibelanjakan untuk pemasaran, terutama pada awal perniagaan.

Lebih baik sekiranya anda boleh kenal pasti berapa banyak pelanggan yang akan membeli sekaligus menyumbang kepada pendapatan perniagaan anda.

Seterusnya, lihat margin anda dan tentukan berapa banyak yang akan anda belanjakan untuk mendapatkan pelanggan baru.

5. Pengaruh dalam proses pembelian.

Ketahui dari mana pelanggan anda mendapatkan maklumat berkaitan perniagaan anda dan di mana mereka dipengaruhi sepanjang perjalanan pembelian mereka.

Bermula dari saat mereka memutuskan bahawa mereka memerlukan sesuatu setelah meliahat pada pemasaran anda, ketika mereka menilai kepuasan terhadap pembelian tersebut dan dan adakah pembelian itu berulang.

Lihat orang yang mempengaruhi keputusan pelanggan, saluran media mereka dan sumber maklumat lain yang penting untuk proses pemasaran anda slanjutnya.

 Ini cara dan saluran yang baik untuk difokuskan pada awalnya.

6. Sediakan kandungan yang menarik pelanggan sasaran anda.

Berdasarkan kajian anda, kembangkan idea yang menginspirasi pasaran sasaran anda untuk bertindak dan terlibat dengan membeli produk anda.

Ini dapat dilakukan dengan memberi tumpuan kepada bagaimana anda menyelesaikan masalah pelanggan, membantu mereka melakukan pekerjaan dengan lebih baik atau mempermudah kehidupan mereka.

Dengan menggunakan bahasa dan visual yang sesuai dan mudah difahami, tekankan perbezaan anda untuk menarik perhatian pasaran sasaran anda.

7. Tahu bagaimana melaksanakan rancangan pemasaran anda.

Sumber penting lain adalah bantuan untuk menjalankan pemasaran. Perkara ini sering ditentukan oleh bajet yang ditentukan oleh anda sebagai pemilik bagi perniagaan kecil anda.

Syarikat-syarikat kecil sering mengambil pekerja ‘pelajar intern’ atau bekerja dengan agensi untuk membantu dalam membuat kempen pelancaran, dengan segala penyelidikan pelanggan dan semua maklumat yang ada pada mereka akan lebih memudahkan kerja.

Anda juga perlu menguasai pelbagai platform seperti e-mel, aplikasi pengurusan media sosial dan bagi mereka yang sudah power boleh cuba mencipa laman web untuk perniagaan.

Jika anda kuasai semua ini, ia dapat membantu anda bekerja dengan lebih pintar dan lebih cekap.

Setelah sumber anda ditetapkan, jadual kerja anda akan lebih realistik dan membolehkan anda merancang semua kerja yang diperlukan untuk memulakan pemasaran dengan lebih optimum.

Semasa memasarkan syarikat anda, sangat sukar untuk mengetahui dari mana anda harus bermula. Melaburkan masa dalam penyelidikan pasaran sangat penting dalam proses perancangan pemasaran dan dapat menentukan anda berjaya atau gagal.

Sama pentingnya untuk mengenal pasti dan kemudian berhubung dengan khalayak sasaran anda dengan cara yang sistematik, serta membantu anda fokus terhadap sumber terhad yang sering dimiliki oleh peniaga kecil dan syarikat permulaan.

Akhirnya, cari pasukan yang tepat untuk membantu anda meneruskan aktiviti pemasaran anda. Penting untuk mencari orang lain dan berkongsi visi dan misi untuk berjaya pada masa depan.

Semoga dengan tip Pemasaran untuk Perniagaan Kecil yang dikongsikan ini dapat membantu anda untuk bina bisnes berjaya anda dengan lebih mudah dan berkesan. Tidak kira anda baru bermula atau sudah bermula, jika anda buat tindakan yang betul anda pasti akan menemukan kejayaan yang anda impikan.

Sekiranya anda mahu dibimbing dan belajar lebih banyak tips perniagaan yang berkesan, daftar Bina Bisnes Berjaya 100% PERCUMA sekarang juga.

Kongsi artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

7 Tips Hasilkan eBook

7 Tips Hasilkan eBook

Mesti anda tertanya-tanya apabila anda buka Blog atau page seseorang di laman web, akan keluar ‘pop up’ yang meminta anda mengisi maklumat seperti nama dan

9 Kesilapan Berniaga Di Media Sosial

9 Kesilapan Berniaga Di Media Sosial

Seronok berniaga secara online? Senang dan mudah untuk dilakukan terutama bagi mereka yang baru berniaga. Tapi tahukah anda ada beberapa kesilapan yang selalu peniaga lakukan