Salahkan Orang Lain

Ini semua salah lu!

Biasa dengar ayat macam itu? Ayat menyalahkan orang lain!

Jika anda mahu lebih berjaya dan menjadi seorang yang dihormati? Sama ada pemimpin, suami, isteri, anak-anak, pengurus, pekerja, peniaga atau apa sahaja role anda.

Berhenti salahkan orang lain sebelum terlambat

Berhenti salahkan orang lain. Ya! Menyalahkan orang lain merupakan salah satu sikap yang akan menjadikan diri anda kurang efektif dan kurang produktif.

Bayangkan organisasi atau syarikat pengeluar kereta, mereka mengeluarkan kereta baru kemudian didapati semua kereta yang telah dijual mempunyai masalah enjin.

Dan syarikat tersebut termasuk seluruh kakitangannya dari bawah ke ahli lembaga pengarah adalah jenis yang suka menyalahkan orang lain. Apa yang akan berlaku?

Reputasi akan rosak, kepercayaan akan menurun, konflik dan rasa memberontak akan meningkat yang akhirnya menjadikan jualan syarikat tersebut akan semakin jatuh sehingga akhirnya mungkin akan ditutup.

Ego dan sikap denial tidak akan meningkatkan hala tuju kejayaan seseorang dan bisnes mereka. Jadi, salah satu kunci penting dalam pembinaan budaya kerja organisasi atau prinsip hidup yang berjaya adalah berhenti salahkan orang lain.

Cipta satu keadaan No Blame Zone, di mana setiap orang akan bertanggungjawab dengan tugasan mereka. Jika timbul masalah, berani akui kesilapan sendiri dan bangkit memperbaikinya!

Orang akan lebih menghormati seseorang yang berani mengaku kesilapan sendiri, bersedia memohon maaf dan membetulkannya segera!

Terima kasih kerana dapat luangkan masa anda untuk membaca artikel ini. Semoga artikel “Salahkan Orang Lain” ini sedikit sebanyak dapat memberikan manfaat kepada anda.

Sila kongsikan soalan atau ‘learning points’, apa yang anda dapat pelajari dari artikel ini dalam ruangan komen di bawah. ⬇️



Leave a Reply