3 Tips Tingkatkan Efektif

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Apa perbezaan efektif berbanding efisien?

“Keefisienan adalah membuat perkara itu dengan betul. Keefektifan pula membuat dengan betul perkara itu,” jelas konsultan pengurusan terkemuka dunia, Peter Drucker.

Apa bezanya? Macam keduanya adalah sama saja, tapi sebenarnya ada perbezaannya. Efektif adalah semuanya mengenai tentang bekerja pada sesuatu tugas dan projek yang penting atau keutamaan. Ia akan menggerakkan dan mengubah situasi sesuatu tugas dan projek itu dengan signifikan malah menghasilkan lebih produktiviti. Justeru itu, ia merupakan tempat untuk anda sepatutnya luangkan lebih masa, tenaga dan fokus.

Bagi efisien pula ia mengenai membuat mana-mana tugas, tidak kira kepentingannya dengan lebih cepat dan baik. Sudah tentu, efisien dalam kerja kita adalah bagus, terutama apabila digunakan pada tugas atau projek penting.

Sebab itu, lebih penting bagi kita untuk meluangkan masa untuk semak semula atau muhasabah sama ada anda atau pasukan sebenarnya efektif dengan kerja berkenaan.

Tanya kepada diri sendiri, adakah tugas ini sebenarnya akan mengubah situasi untuk mencapai matlamat ditetapkan? Adakah projek ini akan membawakan kepada hasil yang signifikan dari segi impak, keuntungan atau perkembangan?

Anda boleh bekerja dengan tahap efisien yang tinggi namun jika tugas-tugas yang dibuat ia tidak penting maka ia tidak begitu diambil kira. Meskipun dengan efisien tinggi, anda juga boleh menjadi tidak produktif.

Berikut 3 Tips Untuk Tingkatkan Efektif Tinggi :

  1. Adakah tugas dan projek yang sedang dibuat menggunakan paling produktif masa anda?
  2. Jika anda boleh bekerja hanya selamna 3 hari seminggu, apakah tugas atau projek yang perlu dibuat dahulu dan yang mana perlu diagihkan, diletak tepi atau outsource (khidmat luaran)?
  3. Jika anda hanya boleh membuat 3 tugas sepanjang tahun ini, mana satu yang dipilih?

Melalui jawapan anda dalam soalan ini, anda akan mengetahui apakah tugas-tugas yang paling penting. Bila anda secara konsisten mengatur kepentingan tugas yang ada membuatkan anda akan memaksimumkan keefektifan atau keberkesanan. Inilah yang penting dalam produktiviti. Sekitar 90% impak dihasilkan dengan menjadi efektif – bekerja pada tugas dan projek yang diperlukan manakala hanya 10% impak datang daripada keefisienan.

Mari kita memaksimumkan efektif itu dalam tugas dan projek yang ada dalam kerja mahupun bisnes anda.

Kongsi artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

Karakter Usahawan Produktif

Karakter Usahawan Produktif

Setiap orang boleh menjadi usahawan namun jenis yang macam mana anda ingin jadi? Mahu jadi usahawan yang berjaya ataupun sebaliknya berbalik kepada keputusan dan tindakan

Anda Cipta Luck Sendiri!

Anda Cipta Luck Sendiri!

“Mereka berjaya kerana ada LUCK…,” antara ayat yang biasa anda dengar atau anda sendiri pernah menyebutnya! Luck bermaksud tuah atau nasib. Kereta lumba F1 merupakan

Tips Mula Bisnes Guna Facebook

Tips Mula Bisnes Guna Facebook

Anda mahir menggunakan Facebook untuk tujuan peribadi anda? Mengapa tidak buat duit dengan bisnes melalui Facebook? Anda boleh menggunakan Facebook sebagai alat pemasaran sepenuh masa