‘Kenapa’ Bagi Usahawan

‘Kenapa’ Bagi Usahawan

Ada apa pada kenapa bagi usahawan? Di keliling kita adalah sangat mudah untuk dapatkan ilmu dan di dalam sejarah sepanjang zaman, hari ini sumber untuk mendapatkan ilmu adalah terlalu banyak sama ada percuma atau berbayar.

Isunya bukanlah mendapatkan ilmu tetapi benar-benar menghayati, memahami kunci utama sesuatu dan menjadikannya sebati dengan kehidupan atau apa sahaja yang kita lakukan.

Orang tidak bayar untuk hadir seminar saya sekadar untuk dapatkan ilmu, orang bayar untuk komitmen, untuk dapat KUASA TINDAKAN LUAR BIASA dan membawa kepada HASIL YANG LUAR BIASA dalam kehidupan mereka dan kewangan mereka serta mencari KENAPA atau MATLAMAT UTAMA hidup mereka.

Datuk Wira Dr Azizan Osman

Jika selepas mereka hadir, mereka tidak konsisten dengan kuasa tindakan yang paling tinggi, itu adalah ROADBLOCK di dalam diri mereka sendiri kerana mereka masih tidak punyai atau nampak WHY atau KENAPA BERTINDAK yang cukup besar atau kenapa mereka hidup hari ini.

Bermakna mereka perlu paksa diri mereka untuk berada di LOGISTIK yang akan bantu mereka terus-terusan tingkatan kefahaman “kenapa” mereka.

Bila mereka jumpa dan benar-benar faham KENAPA mereka, itu yang ramai berhenti merokok, itu yang ramai wanita memakai tudung, itu yang ramai berhenti kerja dan berniaga, itu yang ramai naik pendapatan dengan mendadak dengan segera.

Kerana bila mereka jelas KENAPA mereka, BAGAIMANA jadi lebih mudah insyaAllah. Anda boleh ada nenek ilmu berniaga dan 18 Phd dalam perniagaan, tetapi jika anda tidak tahu dan tidak jelas KENAPA anda perlu berniaga, anda belum tentu akan mulakan perniagaan.

Kenapa manusia naik ke bulan dan sekarang mahu ke MARS?

Kenapa telefon dicipta?

Kenapa kereta dicipta?

Kenapa Wright brothers bersusah payah nak manusia terbang?

Kenapa lampu dicipta oleh Edison walaupun dah gagal beribu kali?

Kenapa wujudnya FACEBOOK?

Kenapa Rasulullah SAW didatangkan?

Kenapa manusia dicipta?

Kenapa anda dilahirkan?

Semua perkara ada KENAPAnya dan bila KENAPA CUKUP BESAR, maka orang akan melakukan sesuatu pada tahap yang luar biasa. Sesebuah perniagaan juga begitu, jika KENAPA anda tidak cukup besar, pendapatan anda juga tidak besar.

Saya perhatikan kenapa saya mahu ubah tahap kehidupan saya dan keluarga di mana arwah ayah hanyalah juruteknik Jabatan Parit & Talian dan mak bekas cikgu kemudian menjadi suri rumah besarkan kami.

Tetapi itu bukan kenapa saya yang utama, kenapa saya yang utama adalah saya sayang mak saya dan ayah saya sehingga saya benar-benar mahu membahagiakan mereka selagi mereka hidup. Seterusnya saya mahu bantu ramai orang insyaAllah kerana saya mahu pahala buat mak dan ayah saya.

Kenapa anak didik saya ada yang asalnya masuk kelas saya hampir bankrup, ada yang dah bankrup juga, ada yang terhutang sehingga berjuta ringgit kemudian hadir kelas, dapatkan ilmu, bertindak luar biasa.

Hinggakan ada yang selesai masalah hutang, buat duit banyak namun ada yang berlagak serta rasa dia hebat, padahal masa datang belajar mengadap saya dahulu menuntut ilmu dahulu bukan main beradab. Kenapa?

Semuanya bermula daripada kenapa.

Jika anda bekerja hari ini sekadar cukup-cukup makan, walaupun gaji besar, tapi tidak ada masa, hutang masih banyak sehingga gaji tidak cukup, tidak ada masa dengan keluarga apatah lagi dengan Tuhan. Kenapa, cuba lihat balik diri dan bermuhasabah balik.

Cuba tanya diri anda, kenapa anda kerja? Kenapa anda berniaga jika semakin berniaga semakin tidak ada masa dan tidak ada duit serta ada yang tidak jaga Tuhan, tidak solat.

KENAPA ?

Kenapa anda baca semua ini?

Bila anda jumpa kenapa sebenar anda hidup dan buat setiap perkara yang anda buat, hidup anda insyaAllah tidak sama. Kerjaya atau perniagan anda juga akan jadi berbeza.

Itu akan menjadi perbezaan besar di antara mereka yang hidup luar biasa atau biasa-biasa, perbezaan hidup untuk diri sendiri atau hidup untuk memberi manfaat kepada ramai orang.

Contoh orang yang hidup beri manfaat kepada orang lain adalah manusia yang kongsikan perkara yang baik-baik dengan orang lain. Share seramai yang dia mampu.

Share:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

Kenapa Orang Tak Nampak Bisnes Anda

Kenapa Orang Tak Nampak Bisnes Anda

Melalui marketing, dapat buatkan daripada tak nampak bisnes anda kepada dapat membuatkan orang nampak dengan bisnes dan produk atau perkhidmatan yang ada. Namun terdapat usahawan

Kuasai Minda Anda Cara Jutawan

Ramai orang mudah lupa. Lupa yang hidupnya mula berubah bila mereka mula ada peningkatan ilmu dan konsisten bertindak. Ilmu merubah hidup manusia. Banyak disebut atau

Rutin Harian Orang Terkaya Di Dunia

Nak tahu satu perkara ini yang menjadi ‘essential’ atau keperluan yang dilakukan orang terkaya di dunia ialah bersenam. Ya, anda tak salah baca – bersenam.

Bagaimana Nak Improve Teamwork?

Bagaimana Nak Improve Teamwork?

Bagaimana nak improve teamwork dan capai hasil yang kita nak? Jika anda lalui pelbagai cabaran, ujian, dugaan dan banyak kali sebenarnya ia berkaitan dengan emosi