Jadikan Hidup Lebih Bermakna

Jadikan hidup lebih bermakna, tak faham? Begini, ramai orang adalah hidupnya menjadi terlalu rutin dan sama over many years. Tidak ada matlamat yang jelas. Tidak ada peningkatan.

Bukan kata bab kewangan sahaja, tapi semua aspek termasuk hubungan dengan Allah SWT dan kekasih-Nya, Nabi Muhammad SAW.


Bak kata Prof. Hamka : Hidup sekadar hidup, kera dihutan pun hidup juga.

Jom hidup lebih bermakna

Kita bertanggungjawab memberikan makna hidup atau menjadikan hidup lebih bermakna. Ada manfaat bukan hanya untuk diri kita tetapi kita ini bermanfaat kepada orang sekeliling kita dan ramai orang lain.

Sabda Nabi Muhammad SAW :

خَيْرُ النَّاسِ أَنْفَعُهُمْ لِلنَّاسِ

“Sebaik-baik manusia adalah orang paling bermanfaat bagi orang lain” (HR Ibn Hibban).

Kadang-kadang kita tidak perlu bermula dengan melakukan perkara yang terlalu besar untuk memberikan manfaat kepada orang lain apatah lagi di zaman teknologi ini.

Kadang-kadang ia semudah klik share hanya perkara yang bermanfaat dan baik-baik sahaja dalam media sosial anda. Bukan sahaja dapat membantu orang lain malah kita sendiri mendapat pahala daripada share itu.

Life is great when we make it great, life is lousy when decided to treat like one.

Terima kasih kerana dapat luangkan masa anda untuk membaca artikel ini. Semoga artikel “Jadikan Hidup Lebih Bermakna” ini sedikit sebanyak dapat memberikan manfaat kepada anda.

Sila kongsikan soalan atau ‘learning points’, apa yang anda dapat pelajari dari artikel ini dalam ruangan komen di bawah. ⬇️



Leave a Reply

logo richwell