Cuba Permainan Ini Untuk Asah Daya Ingatan Jika Anda Seorang Pelupa!

Sebagai usahawan, banyak perkara yang kita hendak lakukan dalam sehari hingga kadang kala terlupa apa yang perlu dibuat.

Haa, lupa ini pun satu masalah juga. Banyak benda tak boleh dilaksanakan gara-gara sifat pelupa ini.

Sebenarnya, terdapat cara untuk meningkatkan ingatan dan tumpuan melalui permainan dan latihan otak serta mengukuhkan tabiat yang baik. 

Ya, permainan juga boleh merangsang minda menjadi lebih aktif tau. Antara permainan yang boleh membantu menguatkan memori adalah: 

Permainan Puzzle: Contohnya seperti sudoku, teka-teki silang atau permainan kad. Bukan hanya menyeronokkan, permainan  membantu meningkatkan kemampuan pemikiran logik dan ingatan jangka pendek.

Permainan Memori: Jenis permainan ini melibatkan daya untuk mengingati urutan item, angka atau kad yang dipilih secara berurutan. Ini dapat melatih daya ingatan dan fokus.

Catur: Permainan strategi seperti catur memerlukan perancangan dan analisis yang dapat membantu meningkatkan memori jangka panjang dan pemikiran strategis.

Permainan Video: Terdapat beberapa permainan video yang dirancang khusus untuk meningkatkan memori dan fungsi kognitif. Contohnya adalah permainan teka-teki, permainan latihan otak dan permainan memori.

Permainan Kata: Scrabble, Boggle, Sahibba atau permainan lain yang melibatkan pembentukan perkataan daripada huruf yang ada dapat membantu memperkuat kosa kata dan daya ingatan yang dimiliki.

Simulasi Memori: Terdapat permainan yang menyediakan latihan memori seperti mengingati alamat atau mengikuti arah yang kompleks yang dapat membantu meningkatkan kemampuan memori andal.

Permainan Muzik: Bermain alat muzik atau permainan yang melibatkan muzik seperti permainan yang memerlukan pemain mengingat melodi atau irama juga membantu untuk meningkatkan memori.

Tuntasnya, ada banyak pilihan permainan yang boleh anda cuba dan nikmatilah waktu itu dengan sebaiknya agar ingatan anda menjadi lebih kuat serta daya tumpuan menjadi lebih fokus. 



Leave a Reply