Belanjawan dan 5 Petua Untuk Capai Matlamat Simpanan Anda

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Membuat bajet adalah kaedah terbaik untuk merancang pendapatan dan perbelanjaan anda dalam jangka masa tertentu untuk memastikan perbelanjaan tetap diperhatikan.  

Ini dapat membantu anda mengatasi hutang atau menyimpan untuk mencapai matlamat simpanan dan kewangan anda.

Dengan meneliti perbelanjaan anda, anda mungkin dapat mencari cara yang lebih baik untuk membelanjakan wang. Anda mungkin juga dapat memotong sejumlah perbelanjaan atau mengurangkan perbelanjaan lain. Menganalisis perbelanjaan dan pendapatan anda semestinya memudahkan proses penjimatan.

Bagaimana Memulakan Belanjawan?

capai matlamat simpanan

Menetapkan anggaran adalah kaedah terbaik untuk menjadi individu yang lebih berjimat dan berdisiplin. Untuk memulakannya, kaji penyata bank anda, bayar gaji dan dokumen kewangan lain untuk mendapatkan idea dari mana wang anda datang dan pergi.

Salah satu cara untuk membuat anggaran adalah dengan mengira perbelanjaan tetap anda dan kemudian melihat keperluan anda yang lain seperti makanan, gas, pakaian, hiburan dan lain-lain.

Tentukan sebilangan perbelanjaan mingguan dan cabar diri anda agar tetap berada dalam anggaran tersebut.

Tetapkan jumlah tertentu, seperti RM200 seminggu, dan keluarkan dari bank secara tunai pada awal minggu. Gunakan wang itu selama seminggu dan cuba jangan biarkan diri anda menggunakan dana lain.

Kemudian, cuba turunkan nilai ke RM180 atau RM150 setiap minggu untuk melihat dengan lebih baik apa yang sebenarnya anda perlukan dan apa yang mungkin anda boleh lakukan tanpanya.

Setelah anda terbiasa hidup dengan anggaran, anda akan membebaskan lebih banyak wang untuk menabung untuk mencapai pelbagai tujuan.

Buat belanjawan yang lebih realistik untuk membantu anda berjaya. Tentu, kita semua ingin menjimatkan 50 peratus pendapatan kita setiap bulan tetapi bergantung pada perbelanjaan tetap, itu mungkin tidak mungkin dapat dilakukan.

Sekiranya anda mampu, gunakan data dari tahun sebelumnya untuk membantu anda membuat anggaran. Ini dapat membantu mengingatkan anda tentang perbelanjaan yang berlaku setiap tahun pada bulan yang sama.

Membuat Rancangan Belanjawan.

Untuk memulakan rancangan, anda akan memulakan dengan menambahkan semua pendapatan bulanan anda, selepas ditolak cukai.

Pendapatan:

Pendapatan bersih bulanan: RM 3,500

Seterusnya, tambah dan nyatakan tempat wang anda dibelanjakan.

Perbelanjaan:

Hutang: RM1,000 sewa bulanan

Pembayaran automatik: RM200 sebulan

Pembayaran hutang lain: RM150 sebulan untuk pinjaman pelajar

Elektrik: RM80

Kabel: RM130 (Internet termasuk dalam kategori ini.)

Makanan: RM420 untuk makanan. (Ini termasuk RM300 untuk bahan makanan, RM100 untuk makan di luar dan RM20 untuk kedai kopi.)

kenderaan, gas dan penyelenggaraan: RM240 untuk bulan itu. (RM120 dianggarkan untuk gas dan RM120 dianggarkan untuk pertukaran minyak dan kemungkinan pembaikan.)

Insurans automatik: RM70 sebulan.

Insurans rumah: RM10 sebulan untuk insurans penyewa.

Perbelanjaan perubatan: RM60 dianggarkan untuk temujanji doktor yang tidak dijangka.

Catatan: Insurans kesihatan tidak dipertimbangkan kerana dikeluarkan sebelum cukai.

Perbelanjaan bulanan lain: Jumlah RM322. ( RM172 untuk hiburan, RM100 untuk pakaian dan RM25 untuk potongan rambut dan RM25 untuk keahlian gym bulanan.)

Jumlah perbelanjaan: RM2,682

Wang yang tinggal (pendapatan – perbelanjaan): RM818 tersisa untuk disimpan setiap bulan.

Sudah tentu, perbelanjaan yang tidak dijangka mungkin berlaku. Tetapi jika tidak ada temu janji doktor atau penyelenggaraan kenderaan yang tidak dijangka dan perbelanjaan bahan bakar lebih rendah daripada yang dijangkakan, itu semua akan membantu meningkatkan simpanan anda selama sebulan.

Cara menjimatkan wang semasa membuat anggaran.

Sentiasa bandingkan harga sebelum membuat pembelian. Senaraikan komitmen anda dan bandingkan barang keperluan atau kehendak. Anda juga boleh mencari kupon yang disediakan oleh pelbagai pusat beli belah dan perniagaan kecil. Beli barang dengan nilai terbaik.

Salah satu cara untuk membina asas kewangan ialah dengan menabung. Apabila anda menetapkan matlamat simpanan, anda cenderung mengembangkan tabiat menyimpan wang untuk jangka masa panjang yang akan memberi manfaat kepada anda. Anda juga cenderung untuk mencapai objektif anda.

Berikut adalah beberapa petua mengenai cara menetapkan matlamat simpanan.

1. Pilih Matlamat Simpanan.

Pertama, tentukan matlamat anda.

Sama ada percutian, pendidikan untuk anak-anak anda, wang pendahuluan rumah atau persaraan, tentukan apa yang anda mahukan lebih baik daripada hanya menyimpan tanpa matlamat yang jelas.

Ketahui apa yang anda mahu wang anda lakukan untuk anda. Lakukan perbualan emosi dengan diri sendiri mengenai wang anda dan apa yang anda harapkan dapat dicapai dengan wang tersebut.

2. Tetapkan Tarikh Akhir Simpanan.

Seterusnya, buat pelan masa untuk capai matlamat simpanan anda. Beberapa tujuan, seperti membeli kereta pada tahun depan, itu adalah kategori matlamat jangka pendek. Matlamat lain, seperti simpanan untuk persaraan anda, mungkin memerlukan masa lebih lama dan memerlukan perancangan yang lebih berterusan.

Menyiapkan diri untuk berjaya bermaksud anda perlukan rancangan dan jadual. Anda perlu tahu berapa jumlah simpanan bulanan atau mingguan anda untuk capai matlamat simpanan anda

Sekiranya anda tahu bahawa anda memerlukan RM10,000 untuk membeli kereta tahun depan, anda mungkin perlu menyimpan RM833 sebulan untuk 12 bulan berikutnya.

Untuk bersara, anda mungkin menganggarkan jumlah yang banyak untuk 30 tahun akan datang. Sekiranya anda ingin menikmati RM1juta selepas bersara, anda perlu menyimpan RM300 setiap bulan selama 30 tahun.

3. Buat Akaun Yang Berbeza Untuk Setiap Matlamat.

Anda disyorkan untuk membuat akaun kewangan yang berbeza untuk setiap matlamat anda, terutamanya jika anda menyimpan untuk lebih dari matlamat pada masa yang sama.

Menyimpan untuk beberapa matlamat akan membuatkan sesuatu menjadi rumit. Untuk memudahkan anda, asingkan setiap matlamat simpanan ke dalam akaun yang berbeza, sama ada untuk kereta, rumah, percutian atau apa sahaja.”

Dengan cara itu, anda dapat memutuskan cara membahagi sumber anda ke dalam akaun berdasarkan pelan simpanan anda dan jumlah yang anda perlukan untuk mencapai matlamat anda.

4. Jejak Matlamat Anda.

Jejaki kemajuan anda sehingga anda dapat lihat di mana anda berdiri dan raikan kemajuan anda itu. Apabila anda melihat kejayaan anda, anda cenderung untuk rasa gembira meneruskannya. Dan, tentu saja, setelah anda mencapai matlamat anda, perasaan itu dapat mendorong anda untuk terus berusaha mencapai tujuan anda yang lain dan dapat menetapkan matlamat baru.

Sudah tentu anda akan gembira apabila simpanan anda bertambah disamping anda dapat membuat sumbangan dari masa ke semasa.

5. Pecahkan Matlamat Anda Menjadi Lebih Kecil.

Dengan kaedah ini anda dapat rasa lebih berkuasa untuk mencapai matlamat anda.

Anda akan lebih fokus dan dapat kenal pasti di mana dan bagaimana anda membelanjakan wang dengan cara yang betul.

Disamping itu, anda dapat mengambil tindakan yang berbeza untuk mencari wang yang anda perlukan untuk memenuhi tujuan anda.

Jadi, anda sudah tahu cara untuk menetapkan matlamat simpanan, yang penting adalah dengan mengatur strategi, komited dan konsisten. Dengan membuat rancangan dan menjadikan simpanan sebagai keutamaan, anda cenderung mengembangkan tabiat yang akhirnya menjadikan wang anda membawa fungsi yng beramanfaat untuk anda. Berbelanja dengan bijak, buat simpanan! Semoga maju jaya.

Kongsi artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

7 Tips Hasilkan eBook

7 Tips Hasilkan eBook

Mesti anda tertanya-tanya apabila anda buka Blog atau page seseorang di laman web, akan keluar ‘pop up’ yang meminta anda mengisi maklumat seperti nama dan

9 Kesilapan Berniaga Di Media Sosial

9 Kesilapan Berniaga Di Media Sosial

Seronok berniaga secara online? Senang dan mudah untuk dilakukan terutama bagi mereka yang baru berniaga. Tapi tahukah anda ada beberapa kesilapan yang selalu peniaga lakukan