7 Tip Usahawan Kekal Sihat dan Bertenaga

Bagi usahawan yang sibuk menguruskan perniagaan, menjaga kesihatan dan kecerdasan adalah sangat penting.

Mungkin ada masanya makan pun tak sempat, kejar meeting, jumpa pelanggan dan uruskan rumah tangga. 

Walau sibuk, janganlah sampai abaikan kesihatan. Memiliki tubuh badan yang sihat kita dapat melaksanakan aktiviti harian tanpa halangan. 

Berikut adalah beberapa petua untuk usahawan kekal sihat dan aktif setiap hari:

1.      Tetapkan masa untuk aktiviti fizikal: Tetapkan masa pada jadual harian anda untuk melakukan aktiviti fizikal seperti bersenam, berjalan atau berlari.

Aktiviti fizikal membantu meningkatkan kecergasan, mengurangkan tekanan, dan meningkatkan kejelasan mental. Anda boleh menetapkan jadual tetap untuk melakukan aktiviti fizikal ini dan memastikan komitmen terhadapnya.

2.     Amalkan gaya hidup sihat: Pastikan anda makan makanan seimbang yang kaya dengan nutrien penting. Elakkan makanan segera yang terlalu banyak gula dan garam. Amalkan penghidratan yang mencukupi dengan meminum air secukupnya.

Selain itu, tidur yang mencukupi dan berkualiti adalah penting untuk pemulihan dan kecergasan. Cuba dapatkan 7-8 jam tidur setiap malam.

3.       Amalkan teknik pengurusan tekanan: Menguruskan tekanan adalah penting untuk kestabilan mental dan fizikal. Cari teknik pengurusan tekanan yang sesuai untuk anda, seperti meditasi, pernafasan dalam, senaman pernafasan atau aktiviti santai seperti membaca buku atau bermain alat muzik.

4.      Mewakilkan dan mengutamakan tugas: Mengurus perniagaan sahaja boleh menjadi sangat menggembirakan. Belajar untuk melepaskan tugas yang boleh dikendalikan oleh orang lain dan fokus pada tugas yang paling penting dan menambah nilai kepada perniagaan anda.

Menetapkan keutamaan dengan baik akan membantu melegakan tekanan dan memberi ruang untuk keseimbangan dalam hidup anda.

5.      Ambil cuti dan rehat: Jangan takut untuk mengambil cuti. Rehat yang berkualiti membantu meningkatkan produktiviti dan kecerdasan. Jadualkan percutian atau pergi segarkan diri bagi mengelakkan badan berasa terlalu penat atau bosan.

6.      Tetapkan sempadan: Luangkan masa untuk keluarga, rakan, minat atau hobi yang anda suka. Memupuk hubungan yang seimbang dan mendapatkan sokongan daripada mereka yang paling rapat dengan anda adalah penting untuk kesejahteraan emosi serta motivasi.

7.      Terus belajar: Jangan lupa untuk terus belajar dan berkembang sebagai seorang usahawan. Cari peluang untuk meningkatkan kemahiran dan pengetahuan anda dalam bidang perniagaan anda.

Mengambil kursus, membaca buku, atau menghadiri seminar dan persidangan boleh memberikan inspirasi baharu, meningkatkan keyakinan diri, dan membangunkan kemahiran yang diperlukan.

Bagi yang beragama Islam, jaga hubungan kita dengan Allah SWT. Semoga kehidupan dan perniagaan kita memberi manfaat di dunia dan akhirat.



4 Comments

Leave a Reply