Stres Dengan Kerja Hakiki? Ini 9 Cara Tenangkan Diri Di Tempat Kerja

Pengalaman setiap orang di tempat kerja adalah berbeza-beza kerana dipengaruhi oleh diri kita sendiri dan orang di sekeliling. 

Ada yang sangat senang di tempat kerja dengan warna-warni pengalaman kerja yang menarik. Ada juga yang menghadapi tekanan sehingga tidak lagi merasa tenang.

Ini membuatkan mereka kemurungan dan rasa tidak seronok untuk datang bekerja setiap hari.

Penting kekal tenang di tempat kerja

Apabila berada dalam keadaan yang tenang kita lebih berfikir dengan logik dan ini sangat membantu kita dalam membuat keputusan sepanjang bekerja. 

Dengan bertenang, banyak perkara betul yang berlaku dalam hidup. Banyak peluang untuk kita kekal positif dan menutup peluang untuk menjejaskan hubungan bersama rakan sekerja.

Nak sentiasa kekal tenang dan berfikiran positif, cuba amalkan cara-cara ini.

1. Fokus

Daripada kita buat banyak tugasan dalam satu-satu masa yang akhirnya akan memeningkan kepala, lebih baik fokus pada 1 tugasan dan siapkan satu-persatu sehingga selesai. 

Sebaik sahaja selesai satu tugasan, ambil sedikit masa untuk semak semula tugasan tersebut. Fokus-fokus juga, janganlah terlalu fokus sehingga mengabaikan tugas-tugas yang lainnya. 

2. Yakin

Jika kita rasa kurang tenang, ia boleh juga dikaitkan dengan kurang keyakinan. Dengan keyakinan, kita akan mampu untuk melakukan setiap tugasan yang diberi tanpa ada banyak masalah. 

Jika anda boleh menyiapkan tugasan dengan baik, bukankah ia menenangkan? Dengan keyakinan juga membolehkan anda berkomunikasi dengan berkesan tidak kira di mana anda berada.

3. Positif

Dengan membiasakan untuk berfikiran positif, kita akan berasa kurang tertekan dan lebih bertanggungjawab terhadap diri dan juga kerja. 

Dalam setiap masalah, kita akan lebih bertanggungjawab dan cenderung dalam mencari penyelesaian masalah dan tak akan lari daripada masalah tersebut. 

Bukan sahaja penting untuk berfikiran positif, tapi penting juga dikelilingi orang yang sama-sama berfikiran positif.

4. Berehat sebentar

Terlalu penat akan menyebabkan kita tidak tenang dan mudah rasa tertekan. Lari sebentar daripada kerja-kerja hakiki anda. 

Jika perlu, ambil cuti untuk berehat. Dengan ini, anda ada masa untuk memahami diri anda dan lebih fresh apabila masuk ke pejabat semula.

5. Rancang tugasan

Apabila ada perancangan di dalam tugasan kerja, kita akan lebih bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang datang kerana tidak semua akan berlaku seperti yang diharapkan. 

Sebagai manusia kita hanya mampu membuat perancangan. Dengan bersedia, kita akan merasa lebih tenang dan mungkin tahu bagaimana nak menghadapi situasi tersebut.

6. Rakan sekerja

Elakkan menyendiri di tempat kerja. Berkawan dengan rakan sekerja kerana mereka boleh memberi kita sistem sokongan yang dapat membantu kita untuk merasa tenang. 

Tidak semestinya rakan dari jabatan yang sama. Jika rakan dari jabatan lain yang anda selesa, tak ada masalah. 

Asalkan anda ada seseorang untuk bercerita dan meluahkan perasaan. Bila dah ada sesi luahan perasaan, jangan sampai mengumpat tau.

7. Tetapkan keutamaan

Setiap tugasan adalah penting, jika tidak tak mungkin kita diberi tanggungjawab untuk melaksanakan tugas tersebut.  

Tapi ada tugasan yang perlu diberi keutamaan untuk memudahkan tugasan lainnya dilaksanakan. 

Untuk kekal tenang, kita perlu dahulukan tugasan yang penting terlebih dahulu agar kita tak terburu-buru nak melakukannya apabila sudah kesuntukan masa.

8. Rajin bertanya soalan 

Tak tahu, bertanya pada mereka yang tahu. Tak pasti, bertanya pada mereka yang pasti. Tak faham, bertanya pada mereka yang faham. Jangan simpan persoalan dalam fikiran anda. 

Mungkin anda nak berdiri di atas kaki sendiri dan mencari jawapan sendiri, tapi kenapa nak buang masa jika anda boleh dapat dengan mudah? 

Jimat masa dan kita boleh terus buat tugasan lain pula. Tapi soalan itu biarlah soalan yang patut untuk ditanya dan orang lain selesa untuk membantu.

9. Sabar!

Setiap orang di tempat kerja ada struggle masing-masing. Bukan kita seorang sahaja yang mempunyai masalah. Yang membezakan adalah apa masalah itu dan tahap keseriusan masalah itu sendiri. 

Jadi, banyakkan bersabar dan selesaikan satu-persatu masalah yang dihadapi. Dengan sabar, anda akan merasa lebih tenang. Sabarkan separuh daripada iman!

Bina keseimbangan kerja dan kehidupan

Paling penting untuk kekal tenang di tempat kerja adalah dengan mengekalkan keseimbangan kerja dan kehidupan yang sesuai. Ada masa perlu bekerja dan ada masa perlu berehat. 

Jika anda memilih pekerjaan yang sibuk di pejabat, kurangkan kesibukan di luar waktu pejabat. 

Tapi macam mana sibuk sekalipun anda di tempat kerja, jangan sampai tak ada masa untuk menikmati hobi anda dan meluangkan masa dengan orang yang tersayang.



Leave a Reply