Rekod Perkembangan dan Pencapaian Peribadi

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Merekod pencapaian peribadi anda dan pergerakan ke arah matlamat pengembangan peribadi mungkin tidak perlu. Anda mungkin berfikir bahawa anda tidak akan lupa, dan oleh itu tidak perlu membuat rekod. 

Tetapi mempunyai rekod mengenai apa yang telah anda lakukan adalah penting kerana beberapa sebab.

Artikel ini menerangkan mengapa mencatat pencapaian peribadi anda sangat berguna, terutamanya dalam permohonan pekerjaan, dan menunjukkan bagaimana anda boleh menjalani proses penting ini.

Menyimpan Rekod Pencapaian Peribadi Anda

Sebab utama untuk mencatat pencapaian anda adalah dapat menunjukkannya kepada bakal majikan.

Ini adalah bukti yang berkesan bahawa anda dapat menguruskan keperluan pekerjaan baru.

Banyak permohonan kerja dan proses temu duga pada masa kini berdasarkan kompetensi. Ini bermaksud bahawa anda mungkin akan diminta untuk memberikan contoh ketika anda telah menggunakan dan menunjukkan kemahiran yang diperlukan untuk pekerjaan itu. 

Rekod pencapaian peribadi anda sangat penting dalam melakukannya.

Meninjau pencapaian anda dan mencatatnya juga merupakan cara untuk memeriksa kemajuan anda terhadap matlamat anda. Walaupun tujuan peribadi anda hanya itu tidak terlalu besar namun ia  tetap menarik untuk melihat ke belakang dan melihat apakah objektif tersebut telah berubah. 

Sekiranya anda tidak pernah mencatat matlamat dan pencapaian anda, sukar untuk anda melihat bagaimana anda telah berkembang dari masa ke masa.

Merenung dan Mengkaji

Sekiranya anda bekerja, majikan anda mungkin akan menjalankan proses penilaian pekerja tahunan. Selesai proses seperti ini membolehkan anda menyemak pencapaian anda sepanjang tahun ini. Dengan input daripada pengurus  anda, dan merenungkan apa yang telah anda capai, apa yang telah anda pelajari, dan apa yang akan anda lakukan secara berbeza di masa hadapan.

Oleh itu, perlu meluangkan masa untuk merenungkan sekurang-kurangnya sekali setahun (dan lebih baik sedikit lebih kerap) mengenai perkembangan pembangunan peribadi anda, dan kemajuan ke arah matlamat anda.

Dalam proses ini, anda harus:

  1. Kaji Semula Matlamat Anda.

Kaji semula matlamat anda, dan buat penilaian yang jujur ​​mengenai kemajuan anda ke arah mereka.

Sekiranya anda berjaya mencapainya dengan mudah, tanyakan pada diri anda adakah tujuan anda terlalu rendah? Sekiranya anda belum mencapainya, adakah itu kerana anda tidak benar-benar mahu melakukannya? Adakah sasaran anda terlalu tinggi atau matlamat anda telah berubah?

Cuba tuliskan bagaimana perasaan anda tentang matlamat anda sekarang, adakah anda masih teruja dan bersungguh-sungguh?

  1. Kaji Pencapaian Peribadi Anda Sepanjang Tempoh Tersebut

Walaupun anda belum mencapai matlamat anda, apa yang berjaya anda capai? Bersikap jujur ​​tentang apa yang anda rasakan tentang apa yang telah anda lakukan dengan baik, dan berikan kebenaran kepada diri sendiri untuk merasa senang dan meraikannya.

  1. Kaji Semula Apa Yang Telah Anda Pelajari

Fikirkan apa yang telah anda lakukan selama ini, dan apa yang anda akan lakukan sama atau berbeza sekiranya anda terpaksa mengulangi tugas tersebut. Pertimbangkan juga apa yang telah anda pelajari mengenai diri anda, misalnya, keutamaan atau matlamat anda, dan pilihan kerja anda.

  1. Buat Catatan Ulasan Anda

Anda harus pada tahap ini, membuat catatan hasil refleksi dan tinjauan anda. Ini sangat berguna jika anda melalui proses penilaian, tetapi juga akan membantu anda menyimpan rekod pencapaian anda secara keseluruhan.

Mencatat Pencapaian Peribadi

Sertakan sekali ulasan tahunan, adalah idea yang baik untuk menyimpan rekod pencapaian utama anda: perkara-perkara yang sangat anda banggakan, kerana anda merasakan bahawa anda melakukannya dengan sangat baik, atau ia sangat sukar untuk dilakukan.

Merakam Kemahiran dan Keupayaan Anda

Apabila anda mempunyai senarai pencapaian yang munasabah, bersama dengan kemahiran yang anda gunakan, anda mungkin ingin melangkah lebih jauh, dan mula menyenaraikan kemahiran dan kualiti peribadi anda, bersama dengan bukti (biasanya pencapaian dan juga kelayakan anda).

Salah satu cara untuk melakukannya adalah dengan menyenaraikan kemahiran yang anda miliki atau ingin kembangkan, sediakan:

Dua atau tiga contoh, dalam tetapan yang berbeza, pada masa anda menggunakan kemahiran ini. Anda akan mendapati senarai pencapaian anda sangat berguna dalam mengembangkannya.

Bukti bahawa anda memiliki kemahiran itu. Ini mungkin termasuk laporan penilaian atau maklum balas , atau surat dari rakan sekerja, serta pencapaian anda sendiri.

Anda ingin mengemas kini senarai ini secara berkala sekurang-kurangnya setiap tahun. Walaupun lebih kerap jika anda melalui tempoh perkembangan yang sangat cepat misalnya, kerana anda sedang belajar. 

Oleh itu, adalah idea yang baik untuk menyimpannya secara elektronik, kerana ini menjadikannya lebih mudah untuk menambahkan contoh baru, dan memindahkan contoh ke kemahiran lain jika sekarang kelihatan lebih sesuai di sana.

Semasa anda mengembangkan kemahiran dan pengalaman anda, jadi anda mungkin ingin memisahkan kemahiran anda ke dalam bidang yang lebih bernuansa. Sebagai contoh, daripada hanya membincangkan mengenai ‘kemahiran komunikasi’, anda mungkin ingin mempunyai contoh yang terpisah untuk kemahiran komunikasi bertulis dan lisan, atau bahkan pelbagai jenis penulisan, atau mungkin memisahkan kemahiran penyampaian anda.

Semoga dengan perkongsian pada kali ini dapat memberikan gambaran pada anda betapa pentingnya merekod sebarang detil untuk kegunaan diri sendiri dalam pelbagai aspek. Diharap selepas ini anda tidak melepaskan sebarang peluang yang ada. Nak kami bantu anda mencapai tahap kehidupan dan bisnes yang lebih baik 100% secara percuma? Layari www.binabisnesberjaya.com sekarang juga.

Kongsi artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

7 Tips Hasilkan eBook

7 Tips Hasilkan eBook

Mesti anda tertanya-tanya apabila anda buka Blog atau page seseorang di laman web, akan keluar ‘pop up’ yang meminta anda mengisi maklumat seperti nama dan

9 Kesilapan Berniaga Di Media Sosial

9 Kesilapan Berniaga Di Media Sosial

Seronok berniaga secara online? Senang dan mudah untuk dilakukan terutama bagi mereka yang baru berniaga. Tapi tahukah anda ada beberapa kesilapan yang selalu peniaga lakukan