Prinsip Kejayaan Jeff Bezos Boleh Usahawan Ikuti

Siapa tak kenal Jeff Bezos, antara orang paling laua di dunia dengan kisah kejayaan dalam keusahawanan. Founder Amazon itu dulu melihat keperluan buku dijual secara online hingga berjaya bawa Amazon menjadi syarikat gergasi di dunia.

Apakah yang membuatkan beliau berjaya? Pasti ada sesuatu dilakukan membuatkan beliau dapat membina bisnes yang berjaya. Berikut kami kongsikan beberapa prinsp yang menjadikan beliau seorang billionaire.

5 prinsip ada pada Jeff Bezos :

1.Berani mencuba

Bezos menemukan dirinya berada di persimpangan jalan kehidupan selepas beberapa tahun tamat kolejnya. Bezos memilih untuk mengejar impian untuk melihat kedai buku online jadi realiti.

Dalam hidup ini, kita boleh pilih untuk berada pada zon selesa atapun mencuba dengan berikan peluang kepada diri walaupun ketika da;am kerjasama.

2. Game plan

Mempunyai game plan yang jelas melibatkan kunci kejayan dan menetapkan matlamat yang jelas.

3. Keputusan pantas dan tepat

Beliau belajar bahawa untuk ke depan berbanding orang lain, perlu bertindak pantas dan mengambil langkah yang bijak,

4. Degil namun fleksibel

Percaya dan yakin kepada diri. Kekal fokus pada bisnes yang apa yang anda lakukan namun ada masanya perlu bersedia untuk melakukan adjustment malah menukar haluan.

Jika ia sesuatu yang perlu dilakukan disamping elakkan kerugian dari segi masa dan tenaga.

Tahu apa sebenarnya anda kerjakan

Bagi Bezos, perkara yang memotivasikan dirinya untuk terus berusaha dan berjaya adalah apabila orang meletakkan kepercayaan dan harapan pada dirinya. Kita selalu bekerja untuk diri sendiri malah kerja untuk mereka yang paling penting dalam hidup ini.

Sebenarnya banyak perkara kita boleh belajar daripada kisah hidup Bezos dan kejayaan Amazon.

Terima kasih kerana dapat luangkan masa anda untuk membaca artikel ini. Semoga artikel “Prinsip Kejayaan Jeff Bezos Boleh Usahawan Ikuti” ini sedikit sebanyak dapat memberikan manfaat kepada anda.

Sila kongsikan soalan atau ‘learning points’, apa yang anda dapat pelajari dari artikel ini dalam ruangan komen di bawah. ⬇️



6 Comments

Leave a Reply