Mengapa Pertumbuhan Peribadi Penting untuk Perniagaan Anda

Pemilik perniagaan kecil begitu sibuk menjalankan organisasi mereka sehingga mereka sering melupakan diri mereka sendiri. Menjaga syarikat dan terus beroperasi dan menguntungkan adalah tugas besar, dan tentunya memerlukan banyak perhatian dan dedikasi. Walau bagaimanapun, pemilik perniagaan kecil memberikan nilai yang luar biasa. Semasa perniagaan mereka berkembang, mereka juga harus.

Mendorong dan memupuk budaya yang mengejar pertumbuhan peribadi di samping pertumbuhan perniagaan adalah resipi kejayaan pelbagai peringkat. Perniagaan yang jelas memperhatikan pembangunan peribadi pekerjanya akan mempunyai tempat kerja yang lebih terikat, yang secara langsung berkait dengan prestasi dan keuntungan pekerja dari masa ke masa.

Jelas, perkembangan dan pertumbuhan peribadi penting di tempat kerja. Oleh itu, bagaimana anda boleh menjalin mindset ini dari hari ke hari?

Berikut adalah empat 4 aspek pertumbuhan peribadi untuk perniagaan anda:

  1. Galakkan Pelaburan Diri

Pertumbuhan peribadi akan kelihatan berbeza bagi setiap individu. Bagi beberapa orang, mungkin mencapai tujuan pendidikan, seperti belajar bahasa baru, mengembangkan kemahiran, atau menerima ijazah. Bagi yang lain, mungkin lebih abstrak, seperti memperbaiki hubungan dengan orang lain atau meningkatkan keyakinan diri.

Apa yang penting di sini ialah semua orang memahami bagaimana sebenarnya untuk melabur dalam diri mereka. Sama ada pelaburan masa, wang, usaha pendidikan, kesejahteraan mental / fizikal, atau membuat beberapa perubahan dalam amalan seharian mereka, adalah mustahak agar pasukan anda memahami bagaimana mendapatkan diri mereka ke jalan menuju pertumbuhan.

Sebagai sebuah perniagaan yang berfikir tentang pertumbuhan, organisasi anda dapat mendorong jenis pemikiran ini dengan menyokong peluang untuk pembangunan. Sebagai contoh, jika pekerja berminat untuk belajar atau meningkatkan kemahiran pekerjaan mereka, tempat kerja anda boleh menawarkannya. Menubuhkan kumpulan sokongan di seluruh syarikat atau memadankan rakan akauntabiliti adalah cara lain yang membolehkan perniagaan anda menyokong pertumbuhan dalaman.

  1. Pertimbangkan untuk mengambil Jurulatih

Mengupah jurulatih atau perunding profesional untuk membantu mendorong pertumbuhan peribadi di tempat kerja mempunyai banyak faedah. Sebagai permulaan, mengenalpasti objektif secara langsung dapat membantu anda tahu titik lemah dan mendorong peningkatan dalam bidang yang mungkin anda perlukan atau pekerja anda. 

Salah satu kualiti yang paling umum dalam pelatih (sama ada jurulatih sukan, jurulatih perniagaan, atau jenis mentor lain) cenderung memberikan perspektif jujur mengenai masalah tertentu.

Lebih-lebih lagi, mereka akan membantu mengatur pencapaian yang dapat dicapai untuk membuat anda keluar dari kebiasaan itu.

Jurulatih perniagaan atau mentor yang hebat ada untuk membantu pasukan anda mencapai satu set tujuan tertentu dengan menetapkan rancangan astrategik dari titik A ke titik B. Dorongan dan pengalaman mereka sangat penting untuk memastikan pasukan anda termotivasi ke arah pengembangan peribadi.

  1. Tetapkan Matlamat yang Sesuai

Inilah sebabnya mengapa penting untuk menggabungkan unsur-unsur keduanya menjadi tujuan yang dapat diukur dan dapat dicapai dengan realistik. Sebagai contoh, katakan bahawa tujuan pengembangan peribadi dalam perniagaan adalah untuk meningkatkan pengurusan masa. 

Bagaimana sebenarnya perkara itu dapat dicapai?

Untuk satu strategi dapat disusun dan mengembangkan kemahiran ini. Sebagai contoh, menyingkirkan pembaziran masa yang tidak perlu, seperti mesyuarat kumpulan atau memakan masa, tugas yang sangat kecil, boleh menjadi titik permulaan. 

Dari sana, tindakan lain dapat dilakukan untuk mencapai tujuan ini. Mungkin melabur dalam alat pengurusan projek akan bermanfaat di sini. Atau anda boleh menjadikan matlamat peribadi ini benar-benar dapat dilaksanakan dengan meminta pekerja mengawasi berapa banyak masa yang mereka “buang” dan berusaha mengurangkan masa itu selama beberapa minggu ke depan.

Kuncinya di sini adalah mencari jalan untuk menetapkan niat peribadi dengan tindakan yang dapat diukur.

  1. Buat Persekitaran yang Terbuka dan Selamat

Rasa dihargai, difahami, dan berharga bagi organisasi adalah bahagian penting dari budaya yang sihat. Sekiranya pekerja merasakan bahawa mereka tidak dihargai atau bahawa pendapat mereka tidak penting, mereka cenderung meninggalkan pekerjaan itu.

Persekitaran di mana pekerja takut untuk berkongsi pemikiran dan idea mereka kerana takut ditolak bukanlah jenis budaya yang akan mendorong pertumbuhan peribadi. Oleh itu, terserah kepada pemimpin dalam perniagaan untuk mewujudkan persekitaran di mana semua orang didengar dan dihargai.

Menggalakkan maklum balas adalah cara terbaik untuk memulakan perbualan jujur ​​antara pekerja dan pengurusan. Ini dapat dilakukan dengan alat dalam talian, seperti tinjauan pendapat pendek atau program yang meminta semua orang untuk berkongsi pendapat mereka secara anonim untuk peningkatan organisasi.

Sudah tentu, pastikan bahawa ini mendorong dorongan positif dan tidak digunakan sebagai peluang untuk meruntuhkan atau menuding jari kepada orang lain. Sebaliknya, ini harus menjadi peluang untuk memberi dorongan, pengakuan, dan cadangan yang bermanfaat dan positif.

Tidak mementingkan diri sendiri bagi pemilik perniagaan atau pekerja untuk meneruskan pembangunan diri di tempat kerja. Dengan meningkatkan kemahiran unik mereka sendiri, mereka yang terlibat dalam organisasi anda dapat menghasilkan nilai yang jauh lebih baik. Baik secara peribadi dan profesional.

Ambil inisiatif dengan mendorong peluang pengembangan dalam organisasi anda. Bercakap tentang menetapkan matlamat dan meletakkan strategi untuk mencapainya, dan sentiasa bersedia dan bersedia untuk mendengar dan mendorong orang lain sepanjang perjalanan.

Terima kasih kerana dapat luangkan masa anda untuk membaca artikel ini. Semoga artikel “Mengapa Pertumbuhan Peribadi Penting untuk Perniagaan Anda” ini sedikit sebanyak dapat memberikan manfaat kepada anda.

Sila kongsikan soalan atau ‘learning points’, apa yang anda dapat pelajari dari artikel ini dalam ruangan komen di bawah. ⬇️



Leave a Reply