Perancangan Pembangunan Peribadi

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Meningkatkan kemahiran anda – amalan yang dikenali sebagai perkembangan peribadi tidak berlaku dengan sendirinya. Sebilangan pengembangan peribadi boleh menjadi masalah berada di tempat yang tepat pada waktu yang tepat, dan hanya mengambil peluang. 

Tetapi pengembangan peribadi yang konsisten dan berkesan dalam pelbagai kemahiran memerlukan usaha yang berterusan dan fokus.

Artikel ini menerangkan pentingnya merancang pembangunan peribadi anda untuk mencapai tujuan dan cita-cita anda dalam hidup, sama ada berfokus pada kerjaya atau lebih peribadi.

Mengapa Merancang Pembangunan Peribadi Anda?

Pada pelbagai titik dalam hidup anda, anda mungkin diberi peluang untuk pengembangan peribadi. Mungkin peluang untuk bekerja dengan seseorang yang sangat memberi inspirasi, atau melakukan sesuatu yang baru dan tidak dijangka.

Tetapi juga benar untuk mengatakan bahawa anda membuat pilihan untuk menentukan nasib sendiri.

Anda harus tahu apa yang perlu anda perbaiki untuk mencapai cita-cita tertentu, dan kemudian mengusahakannya. Jika anda komited dan konsisten melakukannya, anda akan bertambah baik. Dan hanya dengan melakukannya anda akan berpeluang mencapai cita-cita itu.

Oleh itu, untuk merancang pembangunan peribadi anda sangat mudah: hanya anda yang tahu apa yang ingin anda capai, dan kunci untuk mencapainya adalah di tangan anda melalui tindakan yang anda lakukan. 

Merancang apa yang perlu anda lakukan untuk mencapai matlamat anda adalah langkah penting dalam proses tersebut.

Ramai orang mungkin pertama kali menemui rancangan pembangunan peribadi sebagai sebahagian daripada kursus pengajian, atau di tempat kerja. Tetapi merancang apa yang perlu anda lakukan untuk memperbaiki atau mengubah diri anda tidak hanya penting dalam situasi formal. Ia juga dapat membantu dalam kehidupan peribadi anda.

Elemen Pelan Pembangunan Peribadi Anda

Terdapat beberapa perkara yang perlu anda sertakan dalam rancangan pengembangan peribadi.

1. Visi Yang Jelas.

Sangat berguna untuk memikirkan di mana anda mahu dan apa yang anda mahu lakukan. Adalah berguna untuk berfikir dari segi jangka masa yang berbeza: misalnya, satu bulan, enam bulan, satu tahun, lima tahun.

Juga berguna untuk membuat gambaran anda sedetail mungkin, di semua bidang kehidupan: kerjaya, tempat anda ingin hidup, hobi anda dan juga hubungan. Semakin terperinci yang dapat anda sertakan, hingga bagaimana perasaan anda tentangnya, semakin mudah untuk lihat gambaran anda ketika masa sukar.

2. Pemahaman Yang Baik.

Langkah seterusnya untuk rancangan pengembangan peribadi anda adalah memikirkan kemahiran yang perlu anda kembangkan, dan mengapa ini penting untuk mencapai visi anda.

Sebagai contoh:

  • Adakah anda memerlukan kemahiran tertentu untuk mendapatkan pekerjaan tertentu, atau untuk maju dalam kerjaya yang anda pilih?
  • Adakah anda merancang untuk tinggal di luar negara, dan oleh itu perlu mengembangkan kemahiran berbahasa anda?
  • Adakah anda berjuang untuk menguruskan situasi tertentu, dan memerlukan kemahiran baru untuk membantu?
  • Adakah anda diberitahu bahawa anda tidak mempunyai kemahiran tertentu dan perlu mengembangkannya agar dapat bekerja dengan berkesan dengan orang lain, atau anda sendiri?

Penting untuk memastikan bahawa kemahiran yang anda sasarkan jelas berkaitan dengan tujuan, yang seterusnya berkaitan dengan visi anda. 

Tanpa penjelasan ini, usaha pengembangan peribadi anda mungkin akan gagal. Khususnya, anda mungkin tidak menumpukan perhatian pada kemahiran yang betul, atau mengetahui sepenuhnya jangka masa anda.

3. Idea Yang Jelas.

Perbezaan antara di mana anda berada sekarang dan di mana anda akan berada 3 hingga 5 tahun lagi memberitahu betapa besarnya tugas yang perlu anda lakukan. Ia mempengaruhi berapa lama masa yang diperlukan, dan juga berapa banyak usaha yang anda perlukan.

Contohnya, jika anda bercadang untuk pindah ke luar negara dalam masa setahun, atau pergi melancong, anda mungkin perlu mengembangkan kemahiran berbahasa anda. Tetapi:

Sekiranya anda sudah lama tinggal di negara itu dan bercakap bahasa dengan baik, anda mungkin tidak perlu melakukan lebih daripada sekadar meningkatkan kemampuan berbahasa anda dengan mendengar radio asing.

Walau bagaimanapun, jika anda tidak pernah belajar bahasa itu, dan anda bermula dari awal, anda mungkin memerlukan beberapa pelajaran bahasa intensif untuk memastikan bahawa kemahiran anda berkembang dengan cukup cepat.

4. Tahap Keutamaan Untuk Setiap Perkara.

Anda tidak dapat melakukan semuanya sekaligus.

Sebaliknya, anda perlu meletakkan keutamaan. Salah satu cara yang sangat baik untuk melakukan ini adalah dengan menyenaraikan semua bidang anda untuk pembangunan, kemudian tanyakan pada diri anda dua soalan mengenainya:

  • Betapa pentingnya ini bagi saya?
  • Betapa pentingnya ia untuk mengembangkan saya sekarang?

Anda akan mempunyai idea yang lebih baik mengenai bidang mana yang harus anda fokuskan terlebih dahulu, kerana kedua-duanya lebih penting mengikut masa yang tertentu.

5. Idea terperinci. 

Kedengarannya jelas, tetapi anda perlu tahu bagaimana anda akan pergi dari (a) hingga (b).

Di mana anda sekarang? Dan ke mana tempat yang anda inginkan? Sebagai contoh, adakah anda akan mendaftar kursus atau menyertai sebarang program? 

Sama seperti visi anda, ia dapat membantu memecahkan masalah ini mengikut masa: dalam sebulan / enam bulan / setahun, apa yang akan anda lakukan dalam perjalanan menuju matlamat utama anda? Ini menjadikan anda lebih mudah untuk memeriksa kemajuan anda dan memastikan anda berada di landasan yang betul.

Satu Langkah Pada Satu Masa.

Ketika mula memikirkan pengembangan diri, sepertinya anda tidak tahu apa-apa, dan tidak mempunyai kemahiran. Anda mungkin menganggap perkara ini agak keterlaluan! Tetapi penting untuk diingat dua perkara:

Pertama, anda mempunyai kemahiran. Anda telah belajar dan mengembangkannya sepanjang hidup anda, dan anda sudah mempunyai banyak kemahiran. 

Anda tidak perlu memperbaiki semuanya sekaligus. Fokus hanya pada satu atau dua bidang pada satu masa, dan anda akan melihat peningkatan yang jauh lebih besar, dan juga merasa kurang terbeban.

Ada sebab mengapa pengembangan peribadi kadang-kadang disebut ‘pembelajaran sepanjang hayat’ dan tidak ada batasan waktu. Semoga anda peroleh manfaat dari penulisan pada kali ini.

Kongsi artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

7 Tips Hasilkan eBook

7 Tips Hasilkan eBook

Mesti anda tertanya-tanya apabila anda buka Blog atau page seseorang di laman web, akan keluar ‘pop up’ yang meminta anda mengisi maklumat seperti nama dan

9 Kesilapan Berniaga Di Media Sosial

9 Kesilapan Berniaga Di Media Sosial

Seronok berniaga secara online? Senang dan mudah untuk dilakukan terutama bagi mereka yang baru berniaga. Tapi tahukah anda ada beberapa kesilapan yang selalu peniaga lakukan