Makanan Viral : Digilai Sekejap Atau Selamanya?

Makanan viral yang hanya mengekalkan populariti untuk seketika menjadi satu fenomena menarik dalam dunia kulinari. Ia sering kali muncul sebagai hasil daripada cabaran makanan, inovasi kreatif atau kolaborasi unik antara chef terkenal dan pengguna media sosial. 

Dalam dunia yang sentiasa berubah dengan cepat ini, makanan yang menjadi viral sebentar sahaja mampu mencuri perhatian dan menjadi perbualan hangat di media sosial sebelum perlahan-lahan berpaling kepada fenomena yang baru. 

Kalau anda lihat sekarang di mana-mana pasti ada saja yang menyebut tentang cromboloni. Barang tengah panaslah katakan!

Makanan yang menjadi viral untuk tempoh sebentar biasanya dikaitkan dengan trend atau cabaran tertentu di media sosial. Beberapa contoh makanan yang mungkin hanya popular untuk jangka masa singkat termasuklah:

Trend Cabaran Makanan: Cabaran makanan sementara seperti “siapakah yang dapat makan paling pedas” atau “berapa banyak keping nugget boleh dimakan dalam masa tertentu”.

Versi Kreatif Makanan Terkenal: Makanan yang diubahsuai dengan cara yang unik. Misalnya pizza dengan topping yang tidak biasa atau burger dengan kombinasi yang tidak lazim. Pizza ditaburi tauge atau mungkin burger berintikan tauhu? 

Makanan Bertemakan Sukan atau Peristiwa Khusus: Makanan yang dihasilkan khas sempena sukan besar atau peristiwa khusus yang sedang berlangsung.

Kandungan Viral di Media Sosial: Makanan yang mendapat liputan melalui kandungan yang menarik di platform media sosial seperti video pendek atau gambar-gambar menarik. 

Kerjasama Antara Chef dan Pempengaruh Media Sosial: Kolaborasi antara chef terkenal dan pempengaruh media sosial untuk mencipta sesuatu yang unik dan menarik.

Edisi Terhad atau Musim Tertentu: Makanan yang diperkenalkan dalam kuantiti terhad atau hanya tersedia pada musim atau peristiwa tertentu.

Makanan Berunsurkan Sesuatu: Makanan yang berkaitan dengan trend kesihatan atau diet tertentu seperti makanan rendah karbohidrat, bebas gluten atau diet ketogenik.

Ingatlah, kegilaan makanan ini seringkali bersifat sementara dan mungkin berkaitan dengan trend atau fenomena sosial tertentu pada masa itu. Oleh itu, anda perlulah ada pelan jangka masa panjang agar anda tidak terikat dengan produk yang hanya digilai sewaktu musimnya sahaja.



Leave a Reply