Kering Idea Nak Buat Kandungan? Tips Hasil Kandungan Menarik

Anda sedang membaca artikel bertulis. Tetapi berapa banyak artikel bertulis yang telah anda baca pada minggu lalu?

Bagaimana ia dibandingkan dengan bentuk kandungan lain yang telah anda gunakan, seperti video, podcast yang didengari dan juga perbualan media sosial?

Tetapi adakah kandungan bertulis hampir mati, atau adakah masih ada masa depan yang cerah di hadapannya?

Masalah kandungan bertulis

Mari kita mulakan dengan bercakap tentang beberapa masalah yang kita hadapi dengan kandungan bertulis dan mengapa kandungan tersebut mengalami kemerosotan sedemikian.

1.   Ketepuan berlebihan

Masalah terbesar adalah terlalu tepu. Beberapa dekad yang lalu, juruweb mendapati bahawa kandungan bertulis adalah salah satu cara terbaik untuk mempermainkan algoritma enjin carian.

Ia juga merupakan bentuk pemuatan kandungan terpantas untuk internet yang lambat dan tidak boleh dipercayai.

Hari ini, setiap pemilik perniagaan dan setiap individu yang mempunyai blog menghabiskan sekurang-kurangnya sedikit masa untuk menulis dan menerbitkan kandungan baharu secara tetap.

Dan dengan begitu banyak kandungan bertulis yang membanjiri pasaran sekarang, sukar untuk mencari topik baharu yang sebenarnya ingin dibaca orang atau topik yang menonjol.

2.   Trafik web mudah alih

Peranti mudah alih juga memainkan peranan penting terhadap hayat kandungan bertulis.

Dengan telefon pintar, atau malah tablet, video dan bentuk kandungan lain cenderung lebih mudah untuk diakses.

Trafik web mudah alih telah meningkat secara berterusan selama bertahun-tahun, dan ia kini mewakili sebahagian besar daripada semua trafik web.

3.   Pemprosesan lambat

Walaupun anda seorang pembaca yang pantas, memproses maklumat visual lebih cepat berbanding memproses perkataan bertulis.

 Adakah anda lebih suka mendapatkan semua maklumat anda dengan menonton video 30 saat atau dengan membaca artikel 1,000 perkataan yang mengambil masa beberapa minit untuk anda selesaikan?

Sebenarnya, menulis bukanlah cara paling ringkas untuk menyampaikan maklumat.

Hari ini terdapat pelbagai kaedah untuk anda menghasilkan kandungan yang menarik dan diingat

1. Kandungan video.

Tidak ada persoalan bahawa kandungan video adalah hebat. Ia pantas, mudah diakses dan mudah diproses oleh semua khalayak.

2. Podcasting

Menjelang 2024, dianggarkan terdapat 164 juta pendengar podcast biasa di Amerika Syarikat, dan jumlah itu mungkin akan meningkat dari sana.

Ketulenan hos podcast dan kemudahan berbilang tugas sambil mendengar membantu menyokong pertumbuhan berterusan podcast.

3. Media campuran

Sesetengah pencipta kandungan juga melakukan lebih banyak lagi dalam bidang media campuran, menggabungkan penulisan, audio dan video ke dalam bahagian tunggal dan komprehensif.

Sehubungan itu, kandungan yang menarik haruslah pelbagai. Video pendek, caption ringkas dan padat, viral, influence dan banyak lagi.

Kandungan tersebut mestilah fresh, mudah difahami dan menarik perhatian. Hasilnya, jenama anda akan lebih diingati dan mendapat perhatian pelanggan. 

Terima kasih kerana dapat luangkan masa anda untuk membaca artikel ini. Semoga artikel “Kering Idea Nak Buat Kandungan? Tips Hasil Kandungan Menarik” ini sedikit sebanyak dapat memberikan manfaat kepada anda.

Sila kongsikan soalan atau ‘learning points’, apa yang anda dapat pelajari dari artikel ini dalam ruangan komen di bawah. ⬇️



Leave a Reply