KENIKMATAN DAN KESUSAHAN YANG SEBENAR

Daripada Anas bin Malik RA berkata: Rasulullah SAW bersabda:

يُؤْتَى بِأَنْعَمِ أَهْلِ الدُّنْيَا مِنْ أَهْلِ النَّارِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَيُصْبَغُ فِي النَّارِ صَبْغَةً ثُمَّ يُقَالُ يَا ابْنَ آدَمَ هَلْ رَأَيْتَ خَيْرًا قَطُّ هَلْ مَرَّ بِكَ نَعِيمٌ قَطُّ فَيَقُولُ لاَ وَاللَّهِ يَا رَبِّ ‏.‏ وَيُؤْتَى بِأَشَدِّ النَّاسِ بُؤْسًا فِي الدُّنْيَا مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَيُصْبَغُ صَبْغَةً فِي الْجَنَّةِ فَيُقَالُ لَهُ يَا ابْنَ آدَمَ هَلْ رَأَيْتَ بُؤْسًا قَطُّ هَلْ مَرَّ بِكَ شِدَّةٌ قَطُّ فَيَقُولُ لاَ وَاللَّهِ يَا رَبِّ مَا مَرَّ بِي بُؤُسٌ قَطُّ وَلاَ رَأَيْتُ شِدَّةً قَطُّ ‏


Bahawa salah seorang penghuni neraka yang hidup senang dan berlimpah-limpah di antara manusia di dunia akan dicelupkan ke dalam api hanya sekali pada hari kiamat dan kemudian dikatakan kepada dia: Wahai anak Adam, adakah kamu mendapat kesenangan, adakah kamu mendapat nikmat?

Dia akan berkata: Demi Allah, tidak, Tuhanku. Dan kemudian didatangkan orang dari kalangan orang-orang dunia yang telah menjalani kehidupan yang paling sengsara (di dunia) daripada kalangan penghuni syurga. Dan dia akan disuruh mencelup satu kali dalam syurga dan dikatakan kepadanya: Wahai anak Adam, adakah kamu menghadapi kesusahan? Atau adakah sebarang kesusahan menimpa kamu?

Dan dia akan berkata: Demi Allah, tidak. Ya Tuhanku, aku tidak pernah menghadapi sebarang kesusahan dan tidak pernah mengalami sebarang kesusahan.

( HR MUSLIM 7082 )



Leave a Reply