Kau Memang Plan Untuk Hidup Ditahap Kewangan “Cukup-Cukup Makan” Atau “Boleh Survive” Sahaja?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Tipah bengang! Bukan Tipah tak bersyukur tapi bengang!
.
Gaji datang lagi! Tapi tak sampai beberapa hari lepas tolak hutang dan bayar komitmen bagai- Habis tinggal RM80 saja nak sampai hujung bulan depan… Sesak ni! Konon buat bisnes part time tapi ala-ala keluar masuk duit macam ada duit, tapi sebenarnya tak ada pun…. Duit gaji habis buat tanggung bisnes…
.
Kawan Tipah yang berniaga sepenuh masa, berniaga bertahun-tahun tapi masih buat bawah RM10,000 sebulan. RM10,000 sebulan? Mana ada? Sebenarnya RM5,000 pun tak sampai…. Kerja makan gaji mungkin boleh dapat lebih lagi…..
.
Ini dilema hidup “Tipah”…. ada anak 2 orang. Suami kerja atau bisnes juga tapi Tipah kena cari duit sendiri samada sebab nak tolong suami, Tipah nak ada duit sendiri untuk belanja diri dan mak ayah dia atau Tipah dah berpisah dengan suaminya…..
.
Inilah jenis-jenis masalah yang kami di Richworks terima mesej dan bantu selesaikan dengan bimbing mereka di IMKK sebelum-sebelum ini….. Dan ramai dari mereka mampu membina bisnes dan tahap kewangan yang lebih baik serta menjadi manusia yang lebih bermanfaat….
.
Kadang-kadang, bila kami dapat pula mesej dari mereka yang jenis nak ubah hidup dan tahap kewangan tapi kononnya sibuk sangat tak ada masa nak hadir kelas dan belajar ubah hidup, kami ada 2 perasaan:-

.
1/ Kesian! Sibuk sangat tapi tak berapa nak mendatangkan hasil tapi ulang buat benda yang sama setiap hari..
2/ Kesian! Sebab dia tidak tahu betapa IMKK telah bantu terlalu ramai bina kehidupan dan tahap kewangan yang mampu buat mereka selesaikan hutang dan upgrade kehidupan sehingga ada yang capai ratusan ribu ringgit hingga jutaan ringgit sebulan.
.
Kami bukan syarikat MLM atau skim cepat kaya!

Tapi kami ada formula langkah demi langkah untuk bantu dan bimbing seseorang itu untuk kenal dan kuasai potensi diri, bisnes dan tahap kewangan serta bagaimana mereka boleh capai impian-impian mereka walaupun mereka bermula dari kosong atau dah bankrap apatah lagi jika dah ada bisnes…..
.
Nak tahu 3 sebab kenapa ramai orang cakap dia sibuk untuk nak hadir belajar ilmu dalam IMKK yang dah terbukti bantu ramai ubah hidup, bisnes dan tahap kewangan?
.
1/ Mereka tidak rasa ubah hidup itu penting bagi mereka – Mereka cakap jer Nak Ubah Hidup- Tapi sebenarnya “Ubah Hidup” ini bukanlah keutamaan mereka. Manusia hanya akan buat benda yang dia rasa penting. Ada beza antara buat kerja untuk teruskan hidup dan buat tindakan luar biasa yang boleh ubah hidup. Kita akan beri masa buat benda yang penting bagi kita walaupun kadang-kadang kita sedar apa yang kita buat tu sama jer selama ni, tak ubah banyak benda dalam hidup kita. Hanya untuk survive.
.
2/ Mereka sendiri sangsi dengan potensi diri mereka yang sebenar. Jika mereka sangsi tentang program kami, kami dah ada terlalu banyak proven success anak didik kami yang jelas dan nyata tapi sebenarnya mereka sendiri sangsi dengan kemampuan diri mereka sendiri… Mereka tidak percaya yang hidup mereka mampu berubah selepas hadir kelas 3-hari sedangkan itulah yang berlaku kepada ramai yang bertindak selepas hadir IMKK. Apatah lagi IMKK 2-4 November 2018 ini bakal menyaksikan IMKK yang terakhir kami adakan sejak ia bermula pada tahun 2009 dan secara rasminya tahun 2010.
.
3/ Mereka memang selama ini suka hidup beralasan. Sebab tu lah ‘kejayaan’ pun beri alasan untuk hadir dalam hidup mereka. Ibarat rezeki dah depan mata pun akan lari bila mereka sendiri tidak mahu menyuapnya…..
.
Kisah hidup “Tipah” ini tidak akan berubah jika “Tipah” sendiri tidak nekad untuk merubah dengan ada bimbingan Mentor, Ilmu, Sistem, Strategi dan Formula yang terbukti berjaya….. Teruskanlah dengan cara Tipah. Lagipun kejayaan memang bukan untuk semua orang. Ia milik mereka yang nekad bertindak bermula dengan ilmu yang betul supaya tidak buang masa buat benda yang salah sama sampai bila-bila. Lagipun masa berjalan pantas, kos sara hidup makin meningkat, kalau tak ubah hadir belajar kali ini, bila lagi?

Kongsi artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

Etika dan Bisnes

Etika dan Bisnes

Apa pandangan anda bila anda lihat orang-orang tak beretika disekeliling anda? Mesti rasa macam nak bagi nasihat je kan? Sebelum anda bagi nasihat pada orang

PUNB - Apa Usahawan Boleh Perolehi?

PUNB – Apa Usahawan Boleh Perolehi?

Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB) menyediakan kemudahan bagi usahawan bagi pembiayaan perniagaan dan sokongan perniagaan untuk bantu operasi dan pengurusan perniagaan. Jika anda dalam bidang

Kisah Inspirasi Pengasas WhatsApp

Kisah Inspirasi Pengasas WhatsApp

Boleh dikatakan kebanyakan daripada kita, malah di dunia pasti ada menggunakan aplikasi, WhatsApp bagi berhubung antara satu sama lain. Tahukah anda, jumlah pengguna WhatsApp aktif

Agresif – Fast Action, Fast Result

Agresif – Fast Action, Fast Result

‘Fast action, fast result’.Jika anda nak berjaya dengan cepat, itu yang patut anda buat, betul? Jika anda main-main, nanti-nantilah, dan ingat-ingat lupa je apa yang