Ini Sebabnya Mengapa Anda Perlu Pakai Baju Sama Setiap Hari Seperti Steve Jobs

Fikirkan tentang perkara ini: Bolehkah anda mengingati bila waktunya anda melihat Steve Jobs memakai apa-apa selain daripada turtleneck hitam dan seluar jeans longgar?

Atau Mark Zuckerberg memakai apa-apa selain kemeja-T berwarna biru atau kelabu? (Selain apabila dia memakai sut ketika memberi keterangan di hadapan Kongres.)

Lelaki ini mampu membeli segunung pakaian yang versatile, bukan? Atau sekurang-kurangnya beberapa variasi? Tetapi sebenarnya, keputusan orang yang berjaya untuk mengulangi pakaian mereka setiap hari adalah penting untuk melaksanakan perkara yang mereka bakal lakukan.

Kepenatan dalam membuat keputusan

Pada tahun 2016, satu kajian telah diterbitkan di bawah tajuk yang menarik, ‘Adakah Terdapat Masa Ideal untuk Membuat Keputusan?’ Makluman spoiler: Ya, ada. Para saintis Argentina mengkaji 100 pemain lazim permainan strategi untuk melihat sama ada mereka membuat keputusan yang lebih baik dalam permainan mereka pada waktu pagi, petang atau petang.

Kajian itu menyatakan, “Kami mendapati bahawa pemain mengubah dasar membuat keputusan mereka sepanjang hari: Pemain membuat keputusan dengan lebih cepat dan kurang tepat apabila hari berlalu dan mendatar pada awal petang.”

Dalam erti kata lain,kita membuat keputusan lebih perlahan dan lebih tepat pada waktu pagi, tetapi seiring berjalannya hari, kita menjadi tidak sabar dan membuat keputusan pantas, keputusan yang lebih berkemungkinan menjadi salah.

Kuasa membuat keputusan anda adalah terhad. Rasa penat mungkin timbul ketika lebih banyak keputusan yang perlu anda buat sepanjang hari. 

Jadi, mengapa anda nak membelanjakan masa yang tidak ternilai ini untuk sesuatu yang remeh seperti apa yang perlu dipakai? Baju apa yang sesuai dengan seluar yang mana, kasut apa yang sepadan dengannya dan sebagainya.

Berapa ramai antara anda yang menjalani rutin ini? Berdiri di hadapan almari lalu merenung sambil memutuskan apa yang hendak dipakai semasa anda bersiap untuk bekerja atau bersiap untuk berperang?

Ini juga sebab mengapa anda perlu menetapkan rutin pagi. Anda tidak mahu mensia-siakan kuasa untuk membuat keputusan berharga anda dengan memutuskan krim pencukur yang hendak digunakan atau bilik mana untuk bermeditasi. Seragamkannya, jadi anda tidak perlu berfikir.

Sama juga halnya untuk almari pakaian anda. Pilih koleksi kecil pakaian yang ringkas dan berkualiti tinggi, beli beberapa helai yang sama dan pastikan semuanya sesuai antara satu sama lain supaya anda tidak akan tersilap. 

Almari pakaian anda bukanlah satu-satunya tempat anda boleh mengurangkan keletihan membuat keputusan. 

Berikut ialah beberapa lagi cara untuk memaksimumkan penggunaan pemikiran strategik anda yang berharga di pagi hari:

Rancang hari anda pada malam sebelumnya: Jika anda menggunakan masa kerja berharga pertama anda untuk memutuskan perkara yang anda akan lakukan pada hari itu, anda sudah mula mengalami defisit. 

Sebaliknya, rancang tugas awal pagi anda pada malam sebelumnya. Jika timbul sesuatu yang tidak diingini, anda sentiasa boleh menukarnya dengan cepat. 

Lakukan tugas yang paling sukar atau paling penting dahulu: Memulakan tugas yang paling sukar akan menonjolkan kehebatan anda dalam membuat keputusan pada hari itu.

Mengautomasi & menggunakan sumber luar: Usahawan memakai banyak topi mengikut keperluan. Namun, lebih banyak tanggungjawab yang anda pikul untuk perniagaan anda sendiri, maka lebih banyak keputusan yang perlu anda buat. Cuba untuk hanya mempunyai satu tugas yang hanya anda boleh lakukan.



Leave a Reply