3 Aspek Pembangunan Peribadi

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Anda lihat, apa yang anda jadi jauh lebih penting daripada apa yang anda dapat. Soalan penting untuk ditanyakan di tempat kerja bukanlah, “Apa yang saya dapat?” Sebagai gantinya, anda harus bertanya, “Apa yang saya jadi?” Apa yang anda menjadi langsung mempengaruhi apa yang anda dapat. Fikirkanlah dengan cara ini: Sebahagian besar dari apa yang anda ada hari ini, anda telah menarik dengan menjadi orang yang anda miliki sekarang.

Jadi sebahagian besar kehidupan dihabiskan untuk bersiap-siap, dan sebahagian daripadanya adalah pengembangan kemahiran. Pertama, ia bermula dengan pengembangan diri, peningkatan diri, membuat kemajuan yang dapat diukur.

Pembangunan peribadi adalah dorongan. Ini perjuangan. Ini satu cabaran. Tidak akan ada kemenangan tanpa cabaran. Itulah kehidupan. Inilah perjuangan dan cabaran untuk mengembangkan diri dan kemahiran kita untuk melihat apa yang dapat kita hasilkan dengan cara yang betul.

Hidup adalah mengenai mencipta kemahiran dan nilai serta membawa kemahiran dan nilai tersebut ke pasaran dan apa yang akan dikembalikan kepada anda. Sekarang ia juga mempunyai bahagian sosial, bahagian spiritual dan bahagian fizikal, dan kita akan membincangkan beberapa bahagian tersebut.

Tabiat baru tidak mudah, tetapi ia dapat dikembangkan. Kadang kala apabila anda mendapat banyak momentum dalam satu arah, tidaklah mudah untuk berubah tetapi jika dilakukan secara konsisten ia akan menjadi mudah.

Inspirasi itu adalah satu perkara yang bagus, tetapi inspirasi mesti membawa kepada disiplin. Adalah satu perkara yang harus dimotivasi, tetapi adalah perkara lain yang cukup bermotivasi untuk mengikuti kelas, melakukan pembacaan, melakukan pengulangan, mengulanginya berulang kali, sehingga menjadi sebahagian daripada anda. 

Dan itu adalah cabaran. Itu tidak mudah, tetapi mereka adalah cabaran jika anda menang dan terus berkembang, itulah yang menentukan tempat anda, pulangan anda, ekuiti anda dan nilai yang anda dapat dari pasaran.

Aspek Pembangunan peribadi terdiri daripada:

  1. Kerohanian

Sifat rohani menjadikan kita berbeza dari semua ciptaan lain. Sekarang saya seorang amatur di sisi itu, jadi saya tidak dapat memberikan banyak nasihat di sana, tetapi saya akan mengesyorkan anda menjadi pelajar dari aspek rohani dari sifat anda. Dan apa sahaja yang anda perlu baca dan asimilasi untuk berkembang di kawasan itu, saya sangat menyarankan anda melakukannya.

  1. Fizikal

Fikiran dan tubuh bekerja bersama, jadi kita harus memberi perhatian kepada kedua-dua, minda dan badan. Perkembangan minda dan badan. Dari segi fizikal, anda perlu memperlakukan tubuh dengan baik kerana ia yang melakukan tugas untuk anda. Jagalah ia dengan baik.

Tidak guna juga jika anda mempunyai pelan pembangunan diri yang gempak tetapi anda tidak dapat menunaikannya kerana tubuh anda tidak mampu. Oleh sebab itu, tubuh adalah aspek yang penting untuk menjayakan misi serta visi anda.

Satu-satunya rumah yang harus kita tinggal pada masa ini adalah tubuh badan fizikal yang kita miliki. Itu kesejahteraan fizikal. Ia merangkumi beberapa bahagian, termasuk pemakanan yang baik. Secara fizikal anda boleh melakukannya dengan sangat baik jika anda hanya memberi perhatian. 

Baca buku mengenai pemakanan dan dapatkan nasihat pakar untuk membuat keputusan anda sendiri. Terdapat banyak konflik pelik dalam aspek pemakanan, tetapi anda hanya perlu membaca dan memutuskan sendiri rancangan yang baik untuk anda, rancangan kesihatan yang baik akan menghasilkan tubuh badan yang sihat.

Kemudian ada penampilan fizikal. Sebahagian besar daripadanya adalah bagaimana anda tampil di hadapan orang lain dalam pekerjaan, persembahan, syarikat dan komuniti. 

Ada yang mengatakan orang tidak boleh menilai anda dengan hanya melihat pada penampilan anda. Pasti, apabila orang mengenali anda, mereka akan menilai anda lebih dari apa yang mereka lihat, tetapi pada mulanya mereka akan melihat. Jadi, penampilan adalah sebahagian dari sisi fizikal perkembangan peribadi.

  1. Mental

Inilah bahagian ketiga untuk pengembangan peribadi: minda. 

Meregangkan minda anda, mengembangkan tabiat berfikir yang baik, kebiasaan belajar yang baik, mencari idea, dan berusaha mencari cara untuk menerapkannya pada tingkah laku. Semua itu memerlukan minda dan latihan minda. 

Sebahagiannya adalah membiasakan diri dengan tabiat membaca. Lihat saja kebanyakkan orang yang berjaya, tabiat membaca sangat kaya di dalam diri mereka. Dari sikap suka membaca anda dapat menambah ilmu pengetahuan dan memantapkan rohani serta pelbagai aspek lain dengan baik. 

Isi minda anda dengan perkara positif yang boleh membawa kepada peningkatan dan pembangunan diri. Minda anda perlu dijaga dengan baik kerana ia yang mengawal perasaan serta perlakuan anda. untuk menghasilkan nilai baik, minda dan mental anda perlu berada di tahap yang terbaik dahulu.

Gabungan tiga aspek ini perlu diambil perhatian. Ia terlihat mudaah, tetapi agak sukar untuk dilakukan dengan konsisten. Semoga dengan perkongsian pada kaali ini anda sedar akan kepentingan menjaga rohani, fizikal dan mental. Nak dibantu untuk memantapkan diri dan bisnes anda selama 3 hari 100% secara percuma? layari dan daftar di www.binabisnesberjaya.com sekarang juga.

Kongsi artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

7 Tips Hasilkan eBook

7 Tips Hasilkan eBook

Mesti anda tertanya-tanya apabila anda buka Blog atau page seseorang di laman web, akan keluar ‘pop up’ yang meminta anda mengisi maklumat seperti nama dan

9 Kesilapan Berniaga Di Media Sosial

9 Kesilapan Berniaga Di Media Sosial

Seronok berniaga secara online? Senang dan mudah untuk dilakukan terutama bagi mereka yang baru berniaga. Tapi tahukah anda ada beberapa kesilapan yang selalu peniaga lakukan