4 Strategi Meningkatkan Tahap Kejayaan Anda

Straight to the point, jumlah wang yang anda miliki sebenarnya tidak menentukan tahap kejayaan anda sebagai seorang usahawan. Sudah tentu anda merasakan semakin banyak duit yang masuk ke dalam akaun maka semakin selamat keadaan anda.

Namun begitu, kemajuan perniagaan, kemahiran anda sebagai seorang usahawan dan individu bukanlah datang daripada jumlah wang yang semakin menimbun.

Kejayaan sebenar adalah tentang membina hubungan (relationship building). Apabila anda mengelilingi diri dengan mereka yang lebih berjaya, anda akan mula berfikir dan bertindak secara berbeza.

Letakkan diri anda di posisi yang anda mahu duduki dan bukannya di tempat sekarang. Jika anda mahu capai tahap seterusnya dalam sesuatu bidang, perubahan tidak akan datang jika anda terus melakukan perkara sama yang anda lakukan sekarang.

Kalau nak untung berbilion-billion, kena fikir berbilion-billion.

Berikut ialah empat strategi yang perlu anda ikuti untuk meningkatkan tahap diri dan perniagaan anda.

1. Fokus pada hasil, bukannya wang

Berhenti fokus pada jumlah wang yang anda buat. Apabila anda terlalu memberi tumpuan kepadanya, maka secara tidak langsung ia akan menjejaskan pemikiran anda.

Anda akan lebih cenderung untuk melihat apa yang tidak buat berbanding apa yang dibuat dan ini akan mengganggu visi untuk anda meningkatkan hasil jualan yang diperoleh.

Itulah sebabnya kita perlu fokus pada hasil. Apabila anda melakukan closing sale, anda seharusnya membuat pelanggan gembira dengan servis yang ditawarkan hingga mereka menjadi pelanggan setia.

memupuk perhubungan anda dan pergi ke atas dan seterusnya untuk membuat pelanggan gembira, anda bukan sahaja membawa masuk wang tetapi mempunyai pelanggan yang lebih mantap dan setia.

Apabila anda menjaga perhubungan dengan pelanggan, mereka sendiri akan melakukan pemasaran percuma buat anda. Bukan hanya kekal menjadi pelanggan setia malah mereka juga akan menyebarkan sendiri berita tentang betapa hebatnya perkhidmatan yang anda berikan.

Wang yang menimbun akan datang hanya apabila anda berhenti memfokus padanya dan mula memberi perhatian pada hasil pemacu.

Melalui cara ini, anda akan menyedari pelanggan mana yang sesuai untuk anda. Selain itu, anda juga akan dapat merasai kegembiraan melaksanakan kerja apabila membina hubungan yang kukuh bersama pelanggan.

2. Jaga diri anda sebaiknya

Seorang atlet profesional tidak pernah melakukan yang terbaik jika hanya dapat tiga jam waktu tidur dan tidak mengamalkan diet yang seimbang.

Anda mungkin bukan seorang atlet, namun prinsipnya tetap sama.

 Jika anda memilih makanan yang tidak sihat, tidak mendapat tidur yang secukupnya dan tidak bersenam, maka anda pastinya akan merasakan diri anda lemau dan prestasi juga pasti akan terjejas teruk.

Anda mungkin berfikir bahawa secawan kopi untuk bertahan sepanjang malam adalah rahsia bagi menghasilkan karya terbaik anda. Namun, anda sebenarnya akan berasa lebih bertenaga sekiranya mempunyai waktu rehat malam yang baik. Jangan seksa badan anda!

Pelanggan akan melihat apa yang ditampilkan. Ini bukanlah bererti anda harus memiliki tubuh bak seorang supermodel. Namun, apabila anda serius berusaha menjaga diri sendiri, orang ramai juga akan memandang anda dengan serius sebagai seorang usahawan dan pemimpin.

3. Jadi asli!

Jangan sesat dalam perjalanan untuk mendaki ke peringkat seterusnya dalam karier sebagai usahawan.

Adalah mudah untuk melakukan perkara sama yang telah dilakukan oleh orang lain sewaktu anda ingin mencipta semula karakter diri. Namun, beralih daripada suatu perkara ke suatu perkara lain tidak akan menyelesaikan apa-apa malah hanya memanjangkan lagi masalah.

Sebenarnya, orang di sekeliling anda menjadi menjadi pengaruh yang sangat penting sangat penting mencapai matlamat yang dimahukan. Jika anda ingin menjadi seorang usahawan yang berjaya, sudah tiba masanya untuk mula mengelilingi diri anda dengan mereka yang mempunyai tujuan yang sama.

Melalui perhubungan, anda akan belajar banyak tentang diri anda dan apa yang dimahukan dalam kehidupan.  Namun, tidak kira siapa atau apa yang anda mahu, anda tidak boleh kehilangan jati diri anda yang sebenar dalam proses itu.

Orang sekeliling akan mengesan kurangnya keaslian anda jika anda menjual apa yang orang lain jual. Pelanggan anda juga sebenarnya memerhatikan dalam diam dan semestinya ketulenan atau apa sahaja yang kelihatan seperti diri anda akan memenangi hati mereka.

4. Bersikap positif

Anda akan menjadi lebih terbuka apabila mengelilingi diri anda dengan orang baharu dan mencuba perkara baharu. Apabila anda melakukan sesuatu dengan positif, ia ternyata menjadi hampir 100% lebih baik daripada yang anda fikirkan pada masa itu.

Sekali lagi, anda tidak perlu menjadi  positif selalu tetapi menjadi bijak bagi mengetahui masa yang tepat untuk mempraktikkan sikap positif kerana itu adalah suatu kemenangan besar untuk menjana perniagaan baharu dan buat diri anda sendiri.

Lebih banyak anda melihat sesuatu daripada lensa baharu, maka semakin berkembanglah pemikiran yang anda miliki.

Terima kasih kerana dapat luangkan masa anda untuk membaca artikel ini. Semoga artikel “4 Strategi Meningkatkan Tahap Kejayaan Anda” ini sedikit sebanyak dapat memberikan manfaat kepada anda.

Sila kongsikan soalan atau ‘learning points’, apa yang anda dapat pelajari dari artikel ini dalam ruangan komen di bawah. ⬇️



One-on-one business check-up for free today

Sesi Eksklusif bersama Team RichWorks secara Percuma

2 Comments

Leave a Reply