8 Sikap Anda Boleh Belajar Dari Usahawan Bill Gates

8 Sikap Anda Boleh Belajar Dari Usahawan Bill Gates

Bill Gates adalah salah seorang usahawan paling popular sepanjang masa dan keajaiban yang memulakan revolusi teknologi dengan melancarkan syarikat perisian setelah keluar dari Harvard pada tahun 1974.

Bill Gates adalah seorang dermawan, pelabur, dan pengasas bersama Microsoft. Kejayaannya di Microsoft telah membuatkan beliau menerima gelaran sebagai salah satu orang terkaya di dunia.

Dari awal perjalanan perniagaan yang sederhana hingga mendirikan satu syarikat perisian gergasi, perjalanan yang dilalui oleh beliau sangat mencabar!

Walaupun beliau telah melepaskan jawatannya sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Microsoft, usahawan muda dapat mencontohi dan mempelajari beberapa nilai perniagaan penting yang akan membantu mereka menjadi lebih berjaya.

Untuk mempermudah kehidupan usahawan muda, kami telah mengumpulkan beberapa nilai perniagaan penting dari Bill Gates dalam artikel ini. Teruskan membaca untuk mengetahui dengan lebih lanjut:

  1. Bergerak Laju dan Terus Berinovasi

Untuk terus berdaya saing dalam dunia permulaan kini, anda harus bergerak dengan kelajuan yang lebih cepat dan fokus pada inovasi yang berterusan. Inilah yang berjaya dilakukan oleh Bill Gates, dan kami mahu usahawan muda mengikuti teladannya.

Bill Gates berpendapat bahawa “Isu kepantasan penting selalunya bukan terhadap teknikal, tetapi budaya. Ini meyakinkan semua orang bahawa kelangsungan hidup syarikat bergantung pada kepantasan dan bergerak secepat mungkin. “

  • Berfikir Mendahului Masa

Untuk kekal selangkah lebih maju, anda perlu meramalkan masa depan dan mempersiapkannya lebih awal. Kejayaan Bill Gates sebahagiannya bergantung pada visi futuristiknya.

Oleh kerana itu, Microsoft selalu selangkah lebih maju dalam persaingan.

Walaupun beliau akan bersara, beliau sudah berfikir lebih awal. Melalui temubual / wawancara akan mula keluar melalui majalah, kemudian beliau meramal bahawa televisyen, internet dan peranti telefon bimbit akan mula digunakan secara meluas. Kini, ianya sudah terbukti.

Segala perancangan yang beliau buat mendatangkan hasil. Oleh itu, sangat penting untuk usahawan sentiasa berfikir mendahului masa agar anda terlepas sebarang peluang yang akan muncul.

  • Masa Anda Berharga

Bill Gates selalu mengajar para usahawan muda tentang nilai masa sehingga mereka tidak membuang masa kerja mereka yang berharga.

Itulah sebabnya dia menasihati pengusaha untuk memilih pertempuran mereka dengan berhati-hati. Bahkan orang terkaya di dunia tidak dapat membeli masa. Tidak kira berapa banyak wang yang anda ada, anda tidak boleh membeli lebih banyak masa.

Ini menggambarkan betapa berharganya masa.

Jam yang anda sia-siakan hari ini tidak akan dapat dikembalikan walaupun anda membelanjakan berjuta-juta ringgit untuk membelinya kembali.

Kenal pasti aktiviti yang banyak membuang masa dalam jadual anda dan kurangkannya. Lakukan pertemuan yang bermanfaat dan bukannya membuang sebahagian besar masa bulanan anda pada mesyuarat yang berakhir tanpa hasil yang bermanfaat. Elakkan gangguan untuk kekal produktif untuk mencapai hasil yang lebih baik.

  • Belajar Dari Kesalahan Anda

Ketika menemui kegagalan, Bill Gates menyarankan agar anda harus menerima kegagalan tersebut, belajar dari kesilapan anda, dan terus maju. Bukannya merintih mengenainya dan menyerah.

Salah satu petikan Bill Gates yang popular, “Tidak apa untuk meraikan kejayaan tetapi lebih penting untuk memperhatikan dan belajar dari kegagalan.” mencerminkan pendekatan mengenai menangani kegagalan dalam hidupnya.

Menurut Bill Gates, kegagalan sama pentingnya dengan kejayaan. Kerana ia membawa anda kembali ke kehidupan sebenar dan membantu anda menganalisis celah dan penyebab kegagalan.

Hasilnya, anda dapat menyelesaikan masalah dan mengelakkan daripada melakukan kesalahan. Anggaplah kegagalan sebagai peluang untuk anda belajar dan bukannya faktor yang memaksa anda berhenti.

  • Ketabahan dan Ketekunan

Kualiti lain yang membuat Bill Gates berjaya, adalah kemampuannya untuk terus bertahan. Paul Allen, pengasas bersama Microsoft yang mendirikan syarikat perisian dengan Bill Gates, menulis tentang kegigihan dan ketekunannya dalam sebuah artikel, “Bill craved closure and he would hammer away until he got there.”

Usahawan yang ingin mencapai overnight success atau ‘kaya segera’ perlu membaca quotes ini.

There is nothing that was overnight.” – Bill Gates

Versi awal sistem operasi Windows (Windows 1.0, Windows 2.0) tidak begitu berjaya tetapi kegigihannya menjadikan Windows, sistem operasi paling popular di dunia.

  • Ambil Risiko

Usahawan muda tidak boleh menjauhkan diri dari berfikir di luar kotak dan memilih jalan yang belum diterokai. Menurutnya, kejayaan terletak di tempat yang belum diteroka sehingga pengusaha harus selalu bersedia menjelajahi kawasan yang belum diterokai itu.

Keyakinan dan kecenderungan mengambil risiko menjadikan Microsoft begitu popular walaupun ramai yang tidak tahu mengenai perisian komputer.

If you want to win big, you sometimes have to take big risks.” – Bill Gates.

Kata-kata Bill Gates adalah sumber inspirasi yang baik bagi usahawan yang sanggup mengambil risiko untuk memperoleh ganjaran yang lebih baik.

  • Jangan Pernah Mengalah

Tidak kira betapa sukarnya keadaan itu, anda harus mempunyai sikap ini jika anda ingin berjaya. Kegagalan adalah sebahagian daripada kehidupan keusahawanan dan bahkan telah mempengaruhi usahawan terhebat di dunia.

Sebelum bermulanya Microsoft, Bill Gates dan Paul Allen memulakan Traf-O-Data, sebuah syarikat yang bertanggungjawab untuk menganalisis data lalu lintas. Malangnya, ia gagal dengan teruk dan meninggalkan beban hutang yang banyak padanya.

Dia belajar pelajaran penting dari kegagalan ini dan terus melancarkan Microsoft. Walaupun dengan Microsoft, dia menghadapi kegagalan pada awalnya tetapi sikap jangan pernah mengalah telah membantunya untuk bertahan.

Akhirnya, beliau sudah berjaya mencipta kejayaan dan mendapat ganjarannya kerana tidak berputus asa dari impiannya.

  • Fokus pada Pelanggan yang Tidak Berpuas hati

Sebilangan besar pengusaha memperlakukan pelanggan mereka yang tidak puas hati atau gemar dengan produk/servis dengan kasar.

Di mata peniaga dan usahawan, mereka berpendapat bahawa tindakan dan bisnes mereka itu benar. Sebenarnya, jika ada yang tidak berpuas hati dengan produk dan servis yang ditawarkan itu bermakna ada perkara atau pendapat yang anda terlepas pandang.

Bill Gates menganggap pelanggan yang tidak berpuas hati sebagai aset besar kerana mereka dapat menyampaikan sesuatu yang belum diketahui.

Beliau berkata, Your most unhappy customers are your greatest source of learning”.

Sekiranya anda ingin berjaya dalam perniagaan, anda harus mendengar dan menilai apa yang dikatakan oleh pelanggan setiap pelanggan anda. Lakukan tindakan dan perbaiki berdasarkan maklum balas mereka.

Belajar sesuatu dari perkongsian ini? Apa yang baik boleh diikuti dan dijadikan sebagai pengajaran yang bermakna. Bina perniagaan anda dengan bersungguh-sungguh. Pastikan anda melakukannya dengan sepenuh hati. Boleh ke boleh?

Artikel terbaru

Leave a Reply