Bumble, Aplikasi Unik Buat Kaum Wanita Mencari Jodoh

Bumble, Aplikasi Unik Buat Kaum Wanita Mencari Jodoh

“When I founded Bumble, it was because I saw a problem I wanted to help solve.” -Wolfe Herd

Wolfe Herd, yang memegang 17% saham dalam Bumble pernah menjadi jutawan wanita termuda pada tahun 2021 selama 10 bulan selepas diumumkan secara rasmi pada Februari tahun yang sama.

Berada dalam perniagaan ‘cinta’, Ketua Pegawai Eksekutif dan pengasas Bumble itu telah mencipta dan melancarkan aplikasi temu janji Bumble pada tahun 2014.

Menariknya tentang Bumble, aplikasi ini menghakis stigma mengenai perigi cari timba dengan memperkenalkan cara yang menyuruh kaum wanita untuk memulakan langkah perkenalan terlebih dahulu berbanding kaum lelaki dalam sesuatu perhubungan.

Sejak dari itu, ia telah mendapat lebih 100 juta pengguna di seluruh dunia dan membantu sesetengah orang mencari “cinta mereka.”

Kejayaannya itu membawa Bumble ke peringkat tertinggi apabila ia membuat debutnya di Wall Street pada 2021 dan menjadikan Herd sebagai CEO wanita termuda yang membawa syarikat awam.

Bumble telah mencatat pertumbuhan kewangan sejak itu. Laporan pendapatan 2022 menunjukkan bahawa hasilnya meningkat kepada 18.7% daripada tahun sebelumnya mengatasi jangkaan penganalisis.

Memandangkan nilai syarikat itu semakin meningkat, Herd pada Disember yang lalu telah melepaskan beberapa peranannya kepada Drena Kusari, yang telah ditugaskan untuk menjadi pengurus besar aplikasi Bumble yang pertama.

Menurut Herd, membawa Kusari dapat memberinya lebih banyak masa untuk mengerjakan projek dalam Bumble yang dia mahu lihat terus berkembang dan berkembang.

“Ini memberi saya lebih banyak masa untuk memfokuskan pada bidang yang saya minati dan menambah nilai yang paling tinggi.

“Jadi, dengan benar-benar menumpukan perhatian kepada produk, keselamatan dan kejuruteraan kami, ia akan menjadi cara yang lebih bertanggungjawab untuk kami ke hadapan dan bukan hanya memikirkan GenZ dan wanita secara amnya, tetapi juga dasar awam dan usaha menaikkan jenama kami,” jelasnya kepada CBS News.

Herd berkata syarikat itu merancang untuk mengeluarkan ciri tambahan tahun ini.

“Kami sudah mempunyai banyak ciri yang benar-benar menunjukkan bahawa seseorang adalah seperti yang mereka katakan. Sebagai contoh, kami adalah orang pertama yang mempunyai pengesahan foto.

“Namun begitu, kami boleh melakukan lebih banyak lagi dan itulah yang dimaksudkan dengan 2023.

“Kami akan tampil dengan banyak ciri menarik pada tahun 2023, melakukan banyak inisiatif penting bagi memastikan orang ramai lebih selamat,” jelasnya.

Selain berpacaran, Bumble boleh membantu orang ramai untuk berkawan. Bumble BFF dicipta sebagai cara untuk bertemu orang baharu dan mengembangkan lingkungan sosial seseorang individu.

Ia berfungsi sama seperti ciri temu janji, tetapi pengguna dipadankan berdasarkan minat mereka dan bukannya keserasian romantis yang Herd percaya membantu membina persahabatan dan komuniti dan kembali kepada perkara asa sebenar Bumble: connection.

“Tiada kekurangan permintaan untuk cinta dan apa yang benar-benar menarik adalah cinta tidak semestinya romantis. Itulah sebabnya kami sangat teruja dengan tawaran platonik kami. Ini mengenai cintai diri dan tentang jalinan persahabatan sebenar,” katanya.

Dapat sesuatu daripada kisah usahawan wanita hebat ini?

Artikel terbaru

Leave a Reply