5 Cara Agar Pelanggan Membeli Dengan Anda

5 Cara Agar Pelanggan Membeli Dengan Anda

Ramai usahawan membuat kesilapan dengan percaya bahawa sebaik sahaja mereka membina komuniti dalam talian dan mengumpul ribuan pengikut, jualan akan menjadi mudah.

Hanya kerana orang suka dan mengulas pada siaran anda tidak bermakna mereka akan membeli daripada anda.

Perasaan cukup terdorong untuk menekan butang dan rasa cukup terdorong untuk mengeluarkan kad kredit adalah dua motivasi yang sama sekali berbeza.

Jika anda ingin membawa perniagaan ke tahap yang sangat berpengaruh dan menguntungkan, anda perlu membuatkan orang ramai bukan sahaja mengambil berat tentang produk yang dijual tetapi mempercayai bahawa anda adalah orang yang terbaik untuk menjualnya kepada mereka.

Anda perlu mencipta dan memupuk naratif yang menarik minat pembaca dan menangani ketakutan mereka sambil memberikan penyelesaian secara serentak.

Malangnya, ramai usahawan tidak pernah sampai ke tahap itu. Mereka bertindak pantas dan mula memasarkan sebelum membina hubungan yang mendalam dengan bakal pelanggan.

Dalam erti kata lain, mereka mula menjual sebelum mereka mendapat hak untuk berbuat demikian.

Orang ramai membeli daripada orang yang mereka kenali, suka dan percayai.

Jadi jika orang tidak membeli apa yang anda jual, kemungkinan besar anda melakukan salah satu daripada kesilapan berikut.

1.   Cerita dan jenama yang saling berhubung

Apabila tidak mempunyai cerita jenama yang koheren (saling berhubung kait) yang telah dipupuk dan diperhalusi, sukar untuk membuat hubungan emosi dengan khalayak.

Orang ramai ingin tahu siapa anda, pendirian dan cara anda boleh membantu mereka.

Khalayak mungkin mengtahui cerita mengenai personaliti anda tetapi mereka tidak mempunyai pemahaman yang jelas tentang cara anda boleh membantu mereka.

2.   Tiada hala tuju

Khalayak bukan sahaja jelas mengenai siapa anda tetapi bagaimana anda akan memberi manfaat dalam kehidupan mereka.

Pastikan anda mempunyai hala tuju untuk bertindak dengan jelas. Ada fokus! Ini penting supaya anda kekal on track.

Bukan nanti kata, dah buat macam-macam tapi tak berjaya. Punca daripada diri sendiri juga, kerana tak jelas dengan hala tuju.

Berikut ialah beberapa petua untuk membantu anda bermula:

1.       Pastikan kisah jenama anda ditunjukkan secara konsisten merentas semua kandungan. Jangan hanya fokus pada tapak web atau siaran media sosial sahaja. Pastikan cerita terjalin dalam setiap aspek perniagaan  daripada cara anda bercakap dengan pelanggan kepada bahasa yang digunakan dalam bahan pemasaran anda.

2.     Lakukan tindakan yang jelas. Nyatakan maksud anda supaya khalayak jelas tentang nilai yang anda berikan. Sebelum menerbitkan apa-apa, tanya diri anda: Apakah yang saya mahu penonton saya lakukan akibat membaca ini? Apakah pengajaran atau manfaatnya?

3.       Jalinkan bukti sosial ke dalam penceritaan. Cerita pelanggan, testimoni dan kajian kes ialah cara yang bagus untuk menghidupkan cerita jenama dan memberikan khalayak bukti nyata bahawa anda boleh membantu mereka.

4.       Minta maklum balas khalayak. Ingin tahu dan lakukan tinjauan kecil bertanyakan khalayak perkara yang menghalang mereka daripada membeli (jawapan itu mungkin mengejutkan anda). Sesuaikan kandungan dengan sewajarnya.

5.       Buat tawaran menarik yang mereka tidak boleh menolak. Kadang-kadang, bukan kandungan yang tidak menarik tetapi tawaran. Lihat tawaran yang ditawarkan dan lihat di mana boleh mempermanis tawaran itu.

Dengan meluangkan masa untuk memupuk cerita jenama yang berkuasa, anda akan membuka pintu untuk mewujudkan hubungan emosi yang mendalam dengan khalayak.

Dengan usaha yang konsisten dari masa ke masa, anda akan mendapati bahawa penjualan kepada mereka menjadi lebih mudah dan lebih semula jadi.

Ini tentang mewujudkan hubungan dengan khalayak yang menimbulkan kepercayaan dan keyakinan.

Ini tentang menjual tawaran sambil benar-benar berhubung pada tahap hati ke hati. 

Artikel terbaru

1 Comment

Leave a Reply